Seurakunta ja yhteydenpito eri tahoille

Seurakunnan yhteydenpito muuhun yhteiskuntaan Sastamalassa on niin tärkeä ja kiinnostava asia, että sitä on syytä avata vähän enemmänkin.  Kirkkoherra vastaa mielipidekirjoittajan kritiikkiin VaLePa-yhteistyöstä.

Lainaus tekstistä:

"Seurakunnan yhteydenpito muuhun yhteiskuntaan Sastamalassa on niin tärkeä ja kiinnostava asia, että sitä on syytä avata vähän enemmänkin. Seurakunnan uusi strategia, jonka 27 luottamushenkilön kirkkovaltuusto viime syksynä hyväksyi, ohjaa toimintaa verkostoitumiseen ja kumppanuuksiin, myös uuden opettelemiseen.

Seurakunta on vuosikymmeniä tehnyt ja tekee koko ajan yhteistyötä kaupungin, julkihallinnon ja kymmenien eri yhdistysten ja järjestöjen kanssa. Eri työaloilla yhteistyötahoja on tavaton määrä. Erityisen tiivistä yhteydenpito on esimerkiksi eläkeläis-, veteraani- ja maanpuolustusjärjestöihin, sukututkijoihin, Lantulan Seudun ja muihin kyläyhdistyksiin, paikkakunnan karjalaisiin, partiolaisiin tai SPR:n paikallisosastoon ja MLL:n paikallisyhdistykseen. Yhteyttä pidetään kirkon lähetysjärjestöihin ja herätysliikkeisiin, toisiin seurakuntiin ja lukuisiin kirkollisiin järjestöihin.

---

Yhteistyöhön tarvitaan kaksi sitä haluavaa osapuolta, jotka voivat saada toisiltaan. Kaikki yhdistykset eivät pysty, tarvitse tai halua yhteistyöhön. Kumppanuus ja yhteistyö ei voikaan olla mahdollista vasta tai ainoastaan silloin, kun yhteistyötä tehdään esimerkiksi kaikkien mahdollisten rinnakkaisten toimijoiden kanssa. Yhteydenpito yhden yhdistyksen tai järjestön kanssa voisi ennemmin rohkaista muita kuin herättää tunteen, että tässä otetaan muilta jotain pois.

Uuden strategian mukaisesti seurakunta on omalta puoleltaan avoin ja valmis verkottumaan ja yhteistyöhön eri tahoille."

Lue koko vastine linksitä:

2022-03-03 13:54:55.0