Kiikan seurakunnan historiaKiikan punainen puukirkko.

Kiikan seurakunta on irtaantunut Tyrvään seurakunnasta.

Alunperin seurakunnan nimi oli Kiikanojan kappeli. Seurakunnan ensimmäiset jumalanpalvelukset pidettiin 1663 valmistuneessa saarnatuvassa. Pieni puinen kirkko rakennettiin 1696, mutta sekin oli pian ahdas seurakunnan väkiluvun lisääntyessä.

Seurakunnan nykyinen kirkko on vuodelta 1806. Se oli alunperin ristikirkko, jossa oli viistetyt sisäkulmat ja matala torni. Vuonna 1885 kirkon länsipäähän rakennettiin kellotorni ja alkuperäinen torni madallettiin ja muutettiin kupoliksi.

Kiikan seurakunnan itsenäistyminen toteutui, kun ensimmäinen kirkkoherra vt. kappalaisena toiminut Huugo Maja astui virkaansa 1.5.1922.

Kiikan seurakuntatalo rakennettiin 1970-luvun alussa vanhan pappilan maille.

Kiikka ja Keikyä yhdistyivät Äetsän kunnaksi 1981. Samalla perustettiin Äetsän seurakuntayhtymä. Vielä 2000-luvulla rakennettiin Kiikan Leirimajan uusi päärakennus ja paikka toimii edelleen Sastamalan seurakunnan leirikeskuksena. Vuonna 2009 Kiikka liittyi kappeliseurakuntana Sastamalan seurakuntaan.

Tarkempaa tietoa Kiikan kappeliseurakunnan historiasta voit lukea alla olevasta linkistä.

Sastamalan seurakunta Kiikan kappeliseurakunta, 24052020 | Arja Valtonen (pdf-tiedosto)

Kuvassa Kiikan nykyinen kirkko, joka on rakennettu vuonna 1806.