Ilmakuvaa Sastamalan Pyhän Marian kirkolta - Vaihtoehtoinen tekstikuvaus näkövammaisille

Kuvaan ilmestyy valkoinen tausta. Taustaäänenä alkaa soida klassista musiikkia.

Valkoisesta taustasta ilmestyy esille musta teksti "Sastamalan seurakunta" ja seurakunnan logo, jossa kaksi valkoista, kaarevaa viivaa piirtää neliskulmaiselle, punaiselle pohjalle kalaa muistuttavan muodon. Hetken näkyvissä oltuaan kuva häivyttyy takaisin valkoiseen taustaan ja tilalle ilmestyy musta teksti: "Ilmakuvaa Sastamalan Pyhän Marian kirkolta".

Hetken päästä teksti häivyttyy valkoiseen taustaan ja tausta häivyttyy kuvausdronella kuvattuun videoon, jossa näkyy Sastamalan Pyhän Marian kirkko aurinkoisena kesäpäivänä, sen edessä ja oikealla puolella kirkon hautuumaata ja vasemmalla pysäköintialue. Taustalla avautuu järvimaisema, kaukaisuudessa on saaria ja puita. Drone alkaa kulkea vastapäivään kirkon ympäri kulmalle asti, sitten sen alkaa nousta kohti taivasta. Näiden käännösten aikana kamera pitää kirkon koko ajan keskellä kuvaa. Lähistöltä paljastuu peltoa , vieressä kasvavia puita ja läheisiä rakennuksia. Jonkin ajan noustuaan drone peruuttaa kirkosta kauemmaksi ja siirtyy laajempaan yleiskuvaan. Kirkko jää kuvassa alemmaksi ja kuvassa paljastuu järvi-, metsä- ja peltomaisemaa vielä enemmän.

Videokuva häivyttyy eri kohtaan kirkon ympäristöä, jossa näkyy järveä, saaria, puita ja kaukainen horisontti. Vasemmalla alakulmassa näkyy kirkon entinen kellotapuli. Dronen kamera kääntyy oikealta vasemmalle, jolloin kuvaan taas ilmestyvät Sastamalan Pyhän Marian kirkko ja sen hautuumaa. Käännös jatkuu, kunnes se hidastuu ja pysähtyy siten, että kirkko on kuvassa alareunan keskellä. Kuvassa näkyy nyt aiempaa laajempi yleiskuva kirkon ympäristöstä ja sen taustalla olevasta järvimaisemasta.

Videokuva häivyttyy nyt kuvakulmaan, jossa kirkkoa on kuvattu vastakkaisesti järven puolelta. Vasemmassa laidassa näkyvät avarat peltoaukeat, hautuumaa on kirkkoon nähden etuvasemmalla. Drone kulkee eteenpäin ja laskeutuu alemmas kohti kirkkoa, kunnes hidastuu ja pysähtyy. Sitten drone lentää oikealle ja kääntää kameraa enemmän kohti kirkkoa, lähtien kiertämään sen ympärillä vastapäivään.

Kirkon päädyn puolelle päästyään drone jää leijumaan paikalleen, ja siitä video häivyttyy takaisin valkoiseen taustaan ja ruudulle ilmestyy musta teksti: "Drone: DJI Phantom 4. Kuvaaja: Lasse Hautala. Editoija: Hannu Grén."

Lopuksi teksti häivyttyy takaisin valkoiseen taustaan, valkoinen tausta häivyttyy mustaksi taustaksi ja taustalla soiva musiikki häivyttyy hiljaisuuteen.

Tekstitys: Hannu Grén