Tietoa Sastamalan seurakunnan rippikouluista

Tiedot rippikouluvaihtoehdoista löytyvät kohdasta "Tulevat rippikoulut".

Mistä rippikoulu muodostuu?

Rippikoulun kesto on vähintään puoli vuotta ja se sisältää opiskelua n. 80 tuntia. Rippikouluaikaan kuuluu ryhmän yhteisiä tapaamisia,tutustumista seurakunnan toimintaan, leiriosa tai päivärippikoulun kohdalla tiiviimpi opiskelujakso sekä konfirmaatio.

Säännöt

Käyttäytyminen

Rippikoulussa niin kuin muutenkin elämässä jokaisen odotetaan käyttäytyvän kohteliaasti toiset huomioon ottaen.
Mikäli kuitenkin hankaluuksia ilmenee, jutellaan asiasta rippikoululaisen ja hänen vanhempiensa/ huoltajiensa kanssa. Ellei tätä kautta päästä toivottuun tulokseen, voidaan rippikoulu keskeyttää ja siirtää myöhempään ajankohtaan.

Tupakointi ja muut päihteet

Tupakointi, sen paremmin kuin muidenkaan päihteiden nauttiminen tai hallussapito ei kuulu rippikouluun. Mikäli kokoontumisissa tai leirillä näissä asioissa on ongelmia, voi koko rippikoulu keskeytyä ja siirtyä myöhempään ajankohtaan. Päihteiden käytöstä tai hallussapidosta ilmoitetaan aina poliisille. Jos sinun on mahdotonta yrittää olla koulupäivän mittaa pitempään tupakoimatta, kannattaa harkita leirin sijaan osallistumista päivärippikouluun.

Muut ohjeet

Erityisesti rippileiriä varten saat työntekijöiltä tarkempia ohjeita esim. siitä, mitä leirille otetaan mukaan ja mitä ei mukaan tarvita, jotta leirielämä olisi mukavaa ja turvallista kaikkien kannalta. Rippikoulun yhteisissä tilanteissa puhelimet pidetään suljettuina tai äänettömällä. Leireillä puhelimet kerätään yleisen rauhan vuoksi lukolliseen tilaan yön ajaksi.

Korvaukset

Järjestä elämäsi siten, että pääset osallistumaan kaikkiin rippikouluusi kuuluviin tilanteisiin. Muista, että rippikoulu käydään vain kerran elämässä – sen sijaan treenejä, pelejä tai lomamatkoja tulee kyllä myöhemminkin.

Mikäli kuitenkin jotakin ehdottoman tärkeää päällekkäisyyttä rippikoulukokoontumisten kanssa ilmenee tai sairastut, odotamme, että vanhempasi/huoltajasi on välittömästi yhteydessä meihin oman ryhmäsi työntekijöihin.

Joka tapauksessa kaikki poissaolot pitää korvata.
Ensisijaisesti korvaus hoidetaan osallistumalla vastaavaan tilaisuuteen toisen ryhmän mukana, mikäli tämä on mahdollista. Korvausjärjestelyistä sovitaan tarkemmin työntekijöiden kanssa.

Kaksi nuorta pelaamassa biljardia Nuokkarilla.

Tilojemme pelisäännöt löytyvät esim. Nuokkarin seinältä.

Kolme riparinuorta istumassa kivellä.