Kaipaatko hiljaisuutta?

Hiljaisuuden retriitissä on tarjolla oman huoneen rauha, lepoa, yhteiset ruokailu- ja rukoushetket, lämmin sauna, kaunis luonto ja mahdollisuus puuhastella, lukea tai vain olla ja ihmetellä.

Hljaisuuden iltapäivä on pieni virkistävä keidas arjen keskellä.

Retriittejä ja hljaisuuden iltapäiviä järjestää Sastamalan seurakunta. Ohjaajina pastori Tarja Kopalainen, Laura-Kati ja Jouni Juntunen.

Ilmoitamme tulossa olevista retriiteistä tällä sivulla.

Kuvat syksyn 2023 retriittiviikonlopusta Houhajärven leirimajalta. Kuvaaja Jouni Juntunen.

Hiljaisuuden iltapäivä helatorstaina 9.5.2024 klo 13-17

Hiljaisuuden iltapäivä järjestetään Salmin leirikeskuksessa Suodenniemellä. Iltapäivän ohjelmassa on hoitavaa hiljaisuutta, virikkeitä, mahdollisuus ulkoilla ja saunoa, keittolounas ja kahvit. Ilmoittautuminen kirkkoherranvirastoon p.  03 521 9090 tai kirkkoherranvirasto@evl.fi viim. 3.5. Ilmoita myös erityisruokavalio. Osallistumismaksu 10 e maksetaan paikan päällä. Ohjaajina Laura-Kati Juntunen, Jouni Juntunen ja Tarja Kopalainen.

Salmin leirikeskus sijaitsee Suodenniemellä, osoite Salmentie 44, 38510 Sastamala.

Hiljaisuuden retriittiviikonloppu 27.-29.9.2024

Tulossa on Hiljaisuuden retriittiviikonloppu Houhajärven leirimajalla 27.-29.9.2024. Tarkemmat tiedot ja ilmoittautumisohjeet päivitetään tälle sivulle myöhemmin.

Houhajärven leirimajan osoite on Kangastie 275, 38250 Sastamala.

Mikä on hiljaisuuden retriitti?

Hiljaisuuden retriitti antaa tilaa pysähtyä, hiljentyä, rauhoittua ja virkistyä. Se antaa tilaa tutkiskella omaa elämää tällä hetkellä. Hiljaisuuden retriitti juontuu luostariperinteestä. Retriitissä on tarjolla sopivasti ohjelmaa. Päiväohjelma jättää kuitenkin tilaa myös ulkoilulle, nukkumiselle ja kiireettömille asioille – sille, mitä koet nyt tarvitsevasi. Retriitin ohjelmaan osallistuminen on aina vapaaehtoista.

Retriitissä jokaiselle on varattu oma huone. Retriitin aikana osallistujat eivät keskustele keskenään, mutta retriitissä et silti ole yksin, vaan voit kokea myös yhteyttä. Nautimme yhdessä hiljaisuudesta toistemme kanssa. Retriitissä on myös mahdollisuus lyhyeen keskusteluun ohjaajan kanssa, jos sitä koet tarvitsevasi. Anna hiljaisuuden hoitaa – se rauhoittaa, rentouttaa ja virkistää.

Retriitin esimerkkiohjelma

Kun pohdit osallistumistasi retriittiin, saatat miettiä myös sitä, että mistä retriitin päivät koostuvat ja mitä retriitissä tehdään.

Retriitissä kaikki ohjelma on vapaaehtoista. Voit osallistua siihen ohjelmaan, mikä tuntuu hyvältä ja tarpeelliselta. Lähetämme etukäteen jokaiselle osallistujalle vielä tarkempaa viestiä ennen retriittiä siitä, mitä retriittiin on hyvä ottaa mukaan.

Perjantai

17.00 Saapuminen ja majoittuminen