LAPSI ON MEILLE ANNETTU

Jumala, Sebaot, katso jälleen meihin taivaastasi, katso meitä! Ota hoitoosi tämä viiniköynnös, taimi, jonka oikealla kädelläsi olet istuttanut itseäsi varten, lapsi, jolle sinä olet antanut voiman Ps.80:15-16.

Kätesi suojelkoon sinun oikean kätesi miestä, ihmislasta, jonka kasvatit suureksi itseäsi varten  Ps.80:18 (33 käännös)

Israelin kansa oli joutunut syvään ahdinkoon. Tämän psalmin runoilija ja rukoilija näkee ainoaksi toivoksi sen, että Jumala auttaisi kansan ennalleen. Kolme kertaa hän pyytää tätä (j.4,8,20).  Tämän ennalleen asettamisen hän näkee profeetallisesti tapahtuvan erityisen lapsen kautta. Tämä lapsi varttuu suureksi toteuttaakseen Jumalan suunnitelman, Israelin pelastuksen.

Tämä psalmi on nähty yhtenä monista ns. Messias-psalmeista. Vaikka nämä sanat voidaan nähdä tarkoittavan myös Israelia ja sille syntyvää kuningasta, joka Jumalan voimalla vapauttaisi Israelin sen vihollisista on niiden takana syvällisempi ja koko maailmaan koskeva profeetallinen sanoma. Eittämättä nämä psalmin sanat tuovat mieleen Jeesus lapsen, ensimmäisen joulun ja joulun sanoman.

Kun liitämme näihin Asafin sanoihin n. 300 v. myöhemmin lausutut profeetta Jesajan ennustukset kuva tarkentuu: ”Herra antaa itse teille merkin; neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel” (Jes.7:14) ja; ”Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas” (Jes.9:6).

On selvää, ettei yhdestäkään ns. tavallisesta ihmisestä olisi voitu eikä voida sanoa näin. Hänen täytyy olla aivan erityisellä tavalla ainutlaatuinen. Ensimmäisen joulun tapahtumat todistavat tästä kuten enkelin ilmoitus Marialle ja tämän ihmeellisestä raskaudesta, tähti taivaalla, itämaan viisaat oppineet ja enkelien ilmoitus paimenille: ”Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra.”

Näin ensin Israelille ilmoitettu profeetallinen sana avautuu koskemaan koko maailmaa, sen kaikkia ihmisiä. Jeesus on koko maailman Vapahtaja. Jeesus on koko maailman Herra.

Jeesuksen ihmiseksi syntymisen suuri mysteeri ja ihmisjärjelle ylittämätön salaisuus avautuu hänen nimissään. Nimi Jeesus tarkoittaa Jumala pelastaa, Jumalassa on pelastus ja nimi Immanuel merkitsee  Jumala on kanssamme.  Jeesus siis ilmaisee itsessään millainen Jumala on ja että Hän on vapahtaja ja että Hänessä Jumala pelastaa.

Jeesuksen syntymän merkitys avautuu vasta hänen kuolemastaan käsin. Idyllinen kuva Joosefista, Mariasta, Jeesus lapsesta seimen oljilla, paimenet ja tietäjät heidän eteensä kumartuneena härkien ja aasien keskellä tunnelmallisessa valaistuksessa kätkee sisälleen sekä suuren ilosanoman että suuren tragedian. Kysymys oli pelastushistorian ratkaisevasta käännekohdasta. Jumalan aika oli täyttynyt ja ihmiskunnan lunastus oli lähellä. Ei siis ihme, että myös pimeyden voimat olivat valmiit puuttumaan peliin. Yritys tappaa äsken syntynyt juutalaisten kuningas merkitsi syvimmiltään yritystä tappaa ihmiskunnan pelastaja ja tehdä tyhjäksi Jumalan pelastava työ ihmiskunnan palauttamiseksi ennalleen eli saada kadotettu Jumala-yhteys uudistettua.

Hyvän ja pahan tiedon puusta alkanut lankeemus sovitettiin Golgatan ristin puulla. Niin kuin ihminen tarttui kiellettyyn hedelmään niin toinen ihminen, Immanuel, riippui ristillä ja kantoi ihmiskunnan synnin ja Jumalan kirouksen. Ristin kautta toteutuu psalmistamme pyyntö: ”Jumala, auta meidät ennallemme, anna meidän nähdä kasvojesi valo, niin me pelastumme.”

Jeesus Ihmisen Poikana ja Jumalan Poikana on yht´aikaa sekä Vapahtaja että Herra. Hänelle on annettu nyt kaikki valta sekä taivaassa että maan päällä, kuten jo kauan enne hänen syntymäänsä Asaf ja Jesaja tästä todistivat ja jonka Jeesus itse ilmaisi viime sanoissaan ennen taivaaseen nousemistaan.

Seimen lapsena hän tietää mitä on olla ihminen, kaikessa kiusattu ja vaivattu kuten sinä ja minä. Jumalan Poikana hän on kuitenkin aivan erilainen kuin sinä ja minä. Hän on ainoa, joka ei ole tehnyt syntiä.  Vain Hän voi meitä auttaa, suojella, varjella, lohduttaa, johdattaa, parantaa, vapauttaa, uudistaa ja pelastaa. Hänessä meillä on syntien anteeksi antamisen ja iankaikkisen elämän osallisuus. 

Ajatelkaa; tuo pieni seimessä makaava lapsi on meille annettu Jumalan lahja. Hän on Jumala kanssamme. Mitä se todella merkitsee, kun todella ymmärrämme sielumme syvimmässä sopukassa tämän ihmeellisen tosiasian? Mitä siis merkitsee meille juuri nyt kun jälleen saamme kuulla, itse lukea tai joulukortin kuvasta nähdä seimenlapsen tarinan, joka sekä kertoo että vakuuttaa: JUMALA ON KANSSAMME!

Eikö sydämemme värähdäkin ilosta ja hämmästyksestä tästä suuresta Jumalan armosta ja ihmeellisestä lahjasta ja veisaa kiitosta yhdessä enkelten kanssa:

                      Nyt Jumalalle kunnia, kun antoi ainoon Poikansa.

                      Siit` enkelitkin riemuiten, veisaavat hälle kiitoksen.
 

Siunattua Vapahtajamme syntymäpäivän juhlaa toivottaen,


Lauri Lehtinen