Rippijuhlat ja konfirmaatio

Suurin osa suomalaisista konfirmoidaan teini-ikäisenä käydyn rippikoulun yhteydessä. Rippikoulu ja konfirmaatio tarjoavat mahdollisuuden pohtia elämää ja pysähtyä katsomaan missä nyt mennään.

Konfirmaatiossa on kyse samasta armosta kuin kasteessa. Jumala haluaa vahvistaa konfirmoitavaa uskossa ja siunata uudessa elämänvaiheessa.

Kummit voivat konfirmaatiossa osallistua nuoren siunaamiseen seurakunnan työntekijöiden kanssa. Konfirmaatiossa koko seurakunta rukoilee nuoren puolesta. Nuoret osallistuvat ensimmäistä kertaa itsenäisesti ehtoolliselle.

Rippikoulun käyminen avaa sinulle mahdollisuuksia seurakunnassa: saat oikeuden äänestää ja täysi-ikäisenä asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa ja tulla vihityksi avioliittoon kirkossa. Konfirmaatio antaa sinulle oikeuden toimia kummina.

Olet lämpimästi tervetullut tuleviin rippikouluihimme, vaikka et kuuluisi kirkkoon tai sinua ei olisi kastettu. Konfirmaatioon osallistuminen edellyttää kirkkon jäsenyyttä ja kastetta. Näissä tilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä oman rippikouluryhmän pappiin hyvissä ajoin heti sen jälkeen, kun saat tiedon siitä, mihin rippikouluryhmään sinut on valittu.

Joskus hankala elämäntilanne tai joku muu seikka saattaa aiheuttaa sen, että on viisasta pohtia rippikoulun siirtämistä myöhemmäksi. Olet tervetullut mukaan esim. vuotta myöhemmin. Rippikoulun voi käydä myös varusmiespalveluksen yhteydessä tai yksityisrippikouluna aikuisena.

Seurakunnan työntekijöitä ja konfirmoitavia rippikoululaisia.
Kuva: Jaakko Pirttikoski.

Valokuvaaja ottaa kuvan kirkon edessä seisovasta konfirmoitujen nuorien ryhmästä.

Kuva: Jaakko Pirttikoski.