Lintuharrastajalle löytyy tekemistä ja näkemistä

Kirkkaalla taivaalla lentävä lintuparvi.
Kuva: Aarne Ormio / Kirkon kuvapankki

Keväällä linnuille ja muille luontokappaleille annetaan pesimisrauha. Toukokuun alussa voi osallistua lintujen bongaukseen, josta järjestetään leikkimielinen kilpailu "Tornien taisto". Äänimaailman rikkaudesta sopii nauttia lintulajiston runsastuessa kesäksi.

Sastamalassa on useita hienoja lintuvesiä ja lintutorneja, joihin kannattaa tehdä retki eläimiä ihastelemaan. Esimerkkinä:

Puurijärvi-Isosuon kansallispuisto

Sijainti: Satakunta ja Pirkanmaa. Kokemäki (www.kokemaki.fi), Huittinen (www.huittinen.fi) ja Sastamala (www.sastamala.fi).

Tekemistä: Lintujen tarkkailu, luontopolku.

Näkemistä: Puurijärven lintukosteikko ja lähes luonnontilaiset suot. Kurjet, sudenkorennot ja harvinainen euroopanmajava.

Soveltuvuus: Sopii kaiken ikäisille ympäri vuoden. Kärjenkallion katselulava soveltuu myös liikuntaesteisille.

Lähde: www.luontoon.fi/puurijarvi-isosuo

Lokakuun alussa on arktisen hanhimuuton aika. Tunnistettava laji on valkoposkihanhi. Lokakuussa voi osallistua joutsenbongaukseen, kun laulujoutsenet kerääntyvät muuttoa varten. Leutona talvena ne eivät välttämättä pidä kiirettä etelään lähdön suhteen. Lisätietoa luonnonsuojelupiirien lintubongauksista ym. löytyy Suomen Luonnonsuojeluliiton sivuilta osoitteesta www.sll.fi.

Marraskuussa on hyvä muistaa linnunpönttöjen puhdistus ja uusien laittaminen kevättä varten. On myös aika aloittaa lintujen talviruokinta. Siilejä voi auttaa kasaamalla haravointijätettä esim. pihan perälle talvipesäpaikaksi.