Aikuisrippikoulu

Rippikoulun voit käydä myös aikuisena toisten aikuisten kanssa. Aikuisrippikoulussa pohditaan uskoon ja elämään liittyviä teemoja. Se on tutustumismatka kristinuskoon. Useimmat käyvät rippikoulun 15 vuoden iässä, mutta joka vuosi noin 1000 suomalaista aikuista osallistuu luterilaisen kirkon rippikouluun.

Osa aikuisista tulee rippikouluun, kun suunnitelmissa on kirkkohäät. Joku on saanut kutsun kummin tehtävään, mikä edellyttää rippikoulua ja konfirmaatiota. Joku taas etsii elämänsä suuntaa ja tarkoitusta. Rippikoulu onkin hyvä mahdollisuus punnita elämän arvoja ja valintoja. Aikuisena voit käydä rippikoulun yksityisesti tai pienessä ryhmässä.

Useimmiten rippikoulu päättyy konfirmaatioon, mutta rippikoulun voit myös käydä tulematta konfirmoiduksi. Aikuisrippikoulu ei maksa mitään.

Elämän ja uskon kysymykset voivat vaatia kypsyttelyä. Jos rippikoulu on Sinulle ajankohtainen, kannattaa olla ajoissa liikkeellä.

Näin pääset mukaan

Aikuisrippikoulun kesto on vähintään 20 tuntia. Aikuisten tarpeet ja mielenkiinnon kohteet kuitenkin vaihtelevat, joskus voi olla tarpeellista käyttää rippikouluun enemmän aikaa. Jokaisen aikuisen kanssa tehdään oma opintosuunnitelma, jossa huomioidaan aikataulu, omat tarpeet ja kiinnostuksen kohteet. Aikuisrippikoulun voi halutessaan suorittaa myös pääosin itsenäisesti aikuisrippikoulu.fi -palvelussa, jos säännölliset tapaamiset papin kanssa eivät sovi elämäntilanteeseen.

Aikuisrippikouluun sisältyy vähintään kaksi papin ja rippikoululaisen tapaamista kasvokkain. Toinen tapaamisista voi olla konfirmaatio. Rippikouluun kuuluu myös osallistumista paikallisen seurakunnan elämään ja toimintaan.

Rippikoulupastori tai muut seurakunnan papit pitävät tarvittaessa yksityisrippikoulua. Voit tiedustella lisää aikuisrippikoulusta seurakuntamme kappalaiselta Jouni Pihlajamaalta.

Pappi kaatamassa ehtoollisviiniä ehtoollismaljasta pikariin.
    Kuvaaja: Juho Alatalo / Studio Ilpo Okkonen.

Kaste ja kirkkoon liittyminen rippikoulun yhteydessä

• Voit käydä aikuisrippikoulun vaikket kuuluisi ev.lut. kirkkoon.
    • Jos haluat liittyä kirkon jäseneksi, sinun on ensin käytävä rippikoulu. Jos sinua ei ole kastettu, niin riparin päätteeksi sinut kastetaan.
    • Luterilainen kirkko hyväksyy oikeaksi kasteeksi sellaisen kasteen, joka on tapahtunut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Näin kastetaan esim. helluntaikirkossa, ortodoksisessa ja roomalais-katolisessa kirkossa.

Konfirmaatio

• Jos sinua ei ole kastettu, kaste tapahtuu rippikoulun jälkeen ja se on samalla konfirmaatio.
    • Kastetta varten tarvitset kummin, joka on konfirmoitu luterilaisen kirkon jäsen. Kummeja saa olla useampikin.
    • Jos sinut on kastettu, sinut konfirmoidaan rippikoulun jälkeen. Konfirmaatio voi tapahtua jumalanpalveluksen yhteydessä tai yksityisesti.
    • Konfirmaatioon liittyy aina itsenäinen osallistuminen ehtoolliselle, siksi konfirmaation järjestetään aina niin, että konfirmoitava voi osallistua messuun.
    • On myös mahdollista käydä rippikoulu ja saada se suoritettua ilman konfirmaatiota. Rippikoulu ilman konfirmaatiota riittää kirkolliseen vihkimiseen. Kummin tehtäviin edellytetään rippikoulua ja konfirmaatiota.