MIETELMIÄ EFESOLAISKIRJEESTÄ 10

Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa

Ef.1:3, vuoden 1938 käännös

SIUNAUSTEN LUONNE – HENGELLINEN

Jumalan siunaukset, joista Paavali kirjoittaa, ovat ensisijaisesti hengellisiä siunauksia. Ihmisen iankaikkisen elämän vuoksi ne ovat ehdottomia. Mitä se hyödyttäisi ihmistä vaikka hän voittaisi omakseen koko maailman, mutta saisi sielulleen vahingon, opetti Jeesus. Ilman hengellisiä siunauksia ihminen on iankaikkisesti hukassa. Siksi Paavalikin keskittyy siunauksista puhuessaan ensiksi juuri hengellisiin siunauksiin. Nämä siunaukset ovat Jumala-suhteeseen ja henkilökohtaiseen uskon elämään liittyviä.

Olemme nyt kuin suuren hengellisen aarrearkun äärellä. Se on täynnä toinen toistaan hohtavampia ja loistavampia Jumalan armon aarteita. Jokainen niistä on erilainen ja eri sävyinen. Jokainen niistä heijastaa omalla ainutlaatuisella tavallaan Jumalan armon kirkkauden kiitosta.

Avatessamme tämän taivaallisten armon aarteiden arkun löydämme sieltä seuraavat Jumalan rakkauden jalokivet (Ef.1:4-14):

Pyhyys ja nuhteettomuus Jumalan edessä

Jumala yhteys

Jumalan lapseus

Jeesus

Lunastus

Rikkomusten anteeksiantamus

Hengellinen viisaus ja ymmärrys

Jumalan pelastushistoriallisen tahdon käsittäminen

Taivaallinen perintöosa

Pyhän Hengen osallisuus

Jos Jumala suo, niin aikanaan nostamme niistä yhden kerrallaan, ja pyrimme tarkastelemaan sitä lähemmin. Näin saamme syventyä Jumalan armon tutkimattomiin rikkauksiin ja armon aarteiden hämmästyttävään moninaisuuteen.

Kaikkiin ns. ajallisiin ja maallisiin siunauksiin verrattuna näillä hengellisillä siunauksilla on suuri eroavaisuus. Tämä ero tekeekin niistä kaikkein tärkeimmät ja merkittävämmät siunaukset.

Ensinnäkin hengelliset siunaukset ovat iankaikkisia. Mikään tähän langenneeseen maailmaan ja syntiseen ihmiskuntaan liittyvä ei ole ikuinen. Viimeistään kuoleman hetkellä tämä totuus tulee kirkkaasti esille. Emme ole tuoneet mitään tähän maailmaan emmekä voi ottaa mitään tästä maailmasta mukaamme lähdön hetkellä.

Sen sijaan nämä hengelliset siunaukset pysyvät. On näet niin, että syvin ymmärrys ja niiden täydellinen avautuminen koetaan täydellisimmin vasta tuonpuoleisuudessa. Iankaikkisuuskaan ei riitä niistä kiittämiseen ja ylistämiseen. Nämä siunaukset ovat todella taivaallinen aarre ja taivaallinen rikkaus. Joku on joskus todennut, että saattaa olla niin köyhä, ettei hänellä ole muuta kuin rahaa. Hengellisten aarteiden omistaja on rikkain ja onniteltavin, vaikkei hänellä täällä maallista mammonaa kovin paljon olisikaan. Hengelliset aarteet ovat siis iankaikkisen elämän aarteita ja takeita. Kaikki mitä meillä on tässä maailmassa, voidaan ottaa meiltä pois, mutta kukaan ei voi ottaa meiltä pois Jumalan armoa, Jumalan rakkautta, Jumalan osallisuutta, Jeesuksessa elämistä, Pyhässä Hengessä vaeltamista eikä syntien anteeksiantamusta. Järjelle käsittämättömät mutta uskolle ylistettävät ovat nämä siunaukset.

Toiseksi; hengelliset siunaukset ovat olosuhteista, ajasta ja paikasta riippumattomat. Niistä voidaan iloita ja niistä voidaan kiittää niin vankityrmässä kuin kuninkaan palatsissa. Ne ovat yhtä totta ja voimallisia marttyyrien roviolla kuin rauhaisessa maalaiskappelissa järvi-Suomen saloilla. Ne antavat voimaa ja lohdutusta vainon, epäilysten, elämän ahdistusten, ristiriitojen, virheratkaisujen ja onnettomuuksien keskellä. Ne nostavat silmämme taivaaseen kiittämään elämän ihmeellisyyksistä, Jumalan johdatuksesta, huolenpidosta, läsnäolosta ja kaikista niin taivaallisista kuin ”maallisistakin” Jumalan runsaista siunauksista. Mikään tässä maailmassa ei voi ottaa sydämestämme Jeesusta.

Lukuisa on niiden Jumalan lasten joukko, jotka ovat todistaneet näiden siunausten ihmeellisestä lohdutuksesta ja voimasta tilanteissa ja olosuhteissa, joissa ei luulisi olevan mitään syytä iloon eikä mitään syytä eloon. Armon aarteista voi iloita silloinkin, kun muuta iloittavaa ei ole. Niissä piilee Jumalan lasten todellisen onnen ja autuuden salaisuus. Ne pysyvät!

-Lauri Lehtinen