Yleistä rippikoulusta

Joukko nuoria istuu tuvassa ja katselee yhden nuoren kädessä olevaa kirjaa.
Rippikouluväkeä piirissä Houhajärven rannalla.

Useimmat meistä on kastettu lapsena. Rippikoulu on osa kirkon kasteopetusta. Sekä kaste että rippikoulu perustuvat Jeesuksen kaste- ja lähetyskäskyyn (Matt.28:19-20).
Rippikoulun yleistavoitteena on, että nuori vahvistuu siinä uskossa kolmiyhteiseen Jumalaan, johon hänet on pyhässä kasteessa otettu, kasvaa rakkaudessa lähimmäiseen ja elää rukouksessa ja seurakuntayhteydessä.

Rippikoulun käyminen avaa sinulle mahdollisuuksia seurakunnassa: saat oikeuden äänestää ja täysi-ikäisenä asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa ja tulla vihityksi avioliittoon kirkossa. Konfirmaatio antaa sinulle oikeuden toimia kummina.

Rippikoulu käydään yleensä sinä vuonna, kun täytetään 15 vuotta. Rippikouluun ilmoittaudutaan ja se aloitetaan jo edellisen vuoden syksyllä. Jos olet aloittanut koulusi vuotta aiemmin, pääset rippikouluun kotiseurakuntasi kirkkoherran luvalla.

Olet lämpimästi tervetullut rippikouluun, vaikka et kuuluisi kirkkoon tai sinua ei olisi kastettu. Konfirmaatioon osallistuminen edellyttää  kirkkonjäsenyyttä ja kastetta. Näissä tilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä oman rippikouluryhmän pappiin hyvissä ajoin heti sen jälkeen, kun saat tiedon siitä, mihin rippikouluryhmään sinut on valittu.

Joskus hankala elämäntilanne tai joku muu seikka saattaa aiheuttaa sen, että on viisasta pohtia rippikoulun siirtämistä myöhemmäksi. Olet tervetullut mukaan esim. vuotta myöhemmin. Rippikoulun voi käydä myös varusmiespalveluksen yhteydessä tai yksityisrippikouluna aikuisena.