Ohjeita hautapaikkojen hoitoon

Ohessa näet ohjeitamme siihen, miten pidät hautapaikkaa siistin näköisenä ja hyvin huollettuna.

Haudat on pidettävä hautausmaan arvon ja vainajien muistoa kunnioittavan tavan mukaisesti hoidettuina. Haudan hoidosta vastaa hautaoikeuden haltija ja hautaoikeuteen liittyy haudanhoitovelvoite.

Ohjesäännön mukaan hauta tulee pitää siistinä rikkaruohoista, puuntaimista, risuista, puunlehdistä sekä kasvien ja kynttilöiden jäämistä. Mikäli hauta on nurmikkopintainen, niin haudan ruoho on pidettävä lyhyenä. Tämä koskee myös mahdollisen muistomerkin ympäristöä.

Hautaa voidaan koristaa erilaisilla kasveilla. Tähän käyttöön sopivat niin istutettavat kukat, leikkokukat, perennat kuin myös pienet puut ja pensaat. Kasvien uloimpien osien täytyy pysyä haudan ulkoreunojen sisällä ja olla maksimissaan 60 senttimetriä korkeita. Kasvien istutusala on haudan takareunasta mitattuna enintään 60 senttimetriä, joka käsittää koko haudan leveyden.

Halutessaan muistomerkin koristeena voi käyttää ristejä, enkeleitä, lintuja yms. Niihin täytyy olla lupa, ja yleensä tämä tapahtuu jo muistomerkin hankinnan yhteydessä. Muovikukat tai lelut eivät ole haudan koristelua tai hoitoa. Lisätietoa haudanhoidosta antavat hautausmaiden hoitajat ja seurakunnan taloustoimisto. Hautakivi on omaisten omaisuutta ja vastuu hautakiven kunnossapidosta kuuluu hautaoikeuden haltijalle. Hautakivien suoristamiset ja muut huollot kuuluvat kiviliikkeiden toimenkuvaan.

Haudalle voidaan tehdä haudanhoitosopimus, jolloin seurakunta huolehtii haudan hoidosta määräaikaisesti sopimuksen mukaisesti. Hoitoaika alkaa säiden salliessa touko-kesäkuussa ja loppuu syys-lokakuussa. Hoitoon kuuluu haudan siistiminen keväällä, kukkien istutus sekä varsinainen kesähoito. Talvihoito eli havut ja kynttilät eivät enää kuulu uusiin haudanhoitosopimuksiin. Ennen kuin hoitosopimus astuu voimaan, tulee haudan olla ohjesäännön mukaan hoidettu ja kunnostettu. Hautaoikeuden haltijan velvollisuutena on huolehtia haudan hoidosta ja tarvittaessa kunnostaa se ennen hoitosopimuksen tekemistä. Hoitosopimus ylläpitää haudan siistinä ja se ei siis sisällä hoitamattoman haudan kunnostusta. Haudalle voidaan tuoda havut talveksi jolloin seurakunta poistaa ne keväällä hautojen siistimisen yhteydessä. Hoitosopimuksesta voitte tiedustella numerosta 050 314 9105.