Sastamalan Pyhän Marian kirkko

Sastamalan Pyhän Marian kirkko viistosti sivulta kuvattuna.

(03) 521 9090

Avoinna sopimuksen mukaan. Kesäaikaan 19.5.-31.8.2024 avoinna päivittäin klo 11-16. Opastuksen hinta aukioloaikojen ulkopuolella on 80 €.

Tietoa kirkosta:

Seurakunnan vanhin kirkko on rakennettu 1400-luvun lopulla. Pyhälle Marialle omistettu kivinen pyhäkkö komeilee Karkussa paikalla, jolla on ennen ollut puinen kirkko, ehkä useita. Nykyiseen asuunsa kirkko kunnostettiin 1960-luvulla, puulattia muutettiin maalattiaksi 1977.

Keskiaikaiseen sisustukseen kuuluu mm. harvinainen ja hyvin säilynyt 1200-luvun kivinen kasteallas sekä näyttävä kokoelma puuveistoksia. Monen kävijän mieleen ovat jääneet puiset ruumispaarit, joitten tekstit puhuttelevat: Kyllä perässäni tulette vielä pikemmin kuin luulette ja Tänään minä, huomenna sinä, hautaan kannetaan.

Tyrvään Pyhän Olavin nykyisessä ja Sastamalan Pyhän Marian vanhassa saarnatuolissa katsoja voi huomata jotain yhteistä. Osmo Rauhalan maalaamat koristekuviot on tehty naapurikirkon puuleikkauksia mukaillen.

Kesäisin avoinna olevassa kirkossa on upea akustiikka, ja siksi siellä pidetään paljon konsertteja. Sastamala Gregorianan pääpaikka toimii myös tiekirkkona.

Kuva: Risto Kopalainen

YouTube-video

Tiedoksi esimerkiksi kuulovammaisille: Video sisältää ääniraidalla vain taustamusiikkia, ei olennaista informaatiota.

Videon vaihtoehtoinen tekstikuvaus esimerkiksi näkövammaisille luettavissa osoitteessa: https://www.sastamalanseurakunta.fi/kirkot-ja-tilat/kirkot/sastamalan-pyhan-marian-kirkko/sastamalan-pyhan-marian-kirkon-ilmakuvavideon-vaihtoehtoinen-tekstikuvaus

Pikkumessu Pyhän Marian kirkossa

la 22.6. klo 10.00

Mittumaarimessu Pyhän Marian kirkossa

la 6.7. klo 18.00

Sastamalan kirkon tie 119, 38120 Sastamala

Kesällä kerran -suven päivän konsertti Pyhän Marian kirkossa. Laulu ja runot: Elina Kanto-Niskanen, Kati Kanto ja Tiina Qvist. Piano: Hannu Kanto. Kitara Ellen Räisänen. Vapaaehtoinen ohjelma 10e käteisellä.

Kesällä kerran - suven päivän konsertti Pyhän Marian kirkossa. Laulu ja runot: Elina Kanto-Niskanen, Kati Kanto ja Tiina Qvist. Piano: Hannu Kanto. Kitara: Ellan Räisänen. Vapaaehtoinen ohjelma 10e käteisellä.

Pikkumessu Pyhän Marian kirkossa

Sastamalan kirkon tie 119, 38120 Sastamala

Messu Pyhän Marian kirkossa, musiikissa mukana Gospel Pasuuna.

pe 26.7. klo 19.00

Sastamalan kirkon tie 119, 38120 Sastamala

Konsertti Pyhällä Marialla, esiintymässä Kaija Pietilä ja Kaisa Putaja. Vapaaehtoinen ohjelma 10e käteisellä.