Kappelin historiaMouhijärven kirkko viistosti tornin puolelta kuvattuna.

Mouhijärven seurakunta perustettiin kenraalikuvernööri Pietari Brahen käskystä v. 1639.

Aiemmin Karkun kappelina ollut Mouhijärvi käsitti silloin myös nykyiset Suodenniemen ja Lavian alueet. Ensimmäiseksi kirkkoherraksi määrättiin Karkun kappalainen, Mouhijärvellä asunut Eerik Yrjönpoika.

Suodenniemen ja Lavian kappeliseurakunnat erosivat omiksi kirkkoherrakunnikseen, Lavia 1870 ja Suodenniemi 1916. Vuonna 2009 Mouhijärvi oli Vammalan ja Äetsän kanssa perustamassa Sastamalan kaupunkia. Mouhijärvi liittyi kappeliseurakuntana silloin perustettuun Sastamalan seurakuntaan.

Mouhijärven nykyinen, Turun kaupunginarkkitehti Pehr Johan Gylichin suunnittelema punatiilinen kirkko on valmistunut v. 1858 Mustianojan Haavoistenmäkeen.

Tarkempaa tietoa Mouhijärven kappeliseurakunnan historiasta voit lukea alla olevasta linkistä.

Sastamalan seurakunta, Mouhijärven kappeliseurakunta, 24052020 | Arja Valtonen (pdf-tiedosto)

Kuvassa Mouhijärven nykyinen, tiilinen kirkko, joka on valmistunut vuonna 1858.