Tilaa virkatodistus

Sastamalan seurakunnan jäsenten virkatodistukset tekee Tampereen aluekeskusrekisteri. Voit tilata virkatodistuksen itsestäsi (ns. elää-todistus) tai sukuselvitysmuotoisen virkatodistuksen vainajasta ev.lut.kirkon asiointipalvelussa tilaavirkatodistus.fi .

Suosittelemme tilaamaan virkatodistuksen ja sukuselvityksen sähköisellä lomakkeella:

Virkatodistuksien tilaukset:

Yksityishenkilö tarvitsee tunnistautumiseen verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Palvelua käyttävän yksityiskäyttäjän tulee olla täysi-ikäinen henkilö, jolla on kotikunta Suomessa. Yritys-/yhteisökäyttäjät tarvitsevat organisaatioltaan valtuutuksen, joka tehdään suomi.fi –palvelussa. Virkatodistusten hinnat löytyvät hinnastosta.

Jos sähköinen tilaus ei onnistu, tilauksen voi tehdä myös puhelimitse puh. 03  2190 700 (arkisin klo 9–15). Tampereen aluekeskusrekisterin yhteystiedot löydät täältä.

Mikä on virkatodistus?

Virkatodistus on asiakirja, jolla luovutetaan tietyn henkilön tietoja Suomen evankelis-luterilaisen seurakunnan jäsenyyden ajalta. Tiedot perustuvat kirkonkirjoissa oleviin tietoihin. Virkatodistuksen antaminen edellyttää aina hyväksyttyä käyttötarkoitusta. Virkatodistuksen tietosisältö on sidottu käyttötarkoitukseen.

Virkatodistus itsestäni (ns. elää-todistus) sisältää vähintään seuraavat tiedot: henkilötiedot, kotikunta, siviilisääty ja seurakunta. Sukuselvitysmuotoinen virkatodistus vainajasta on virkatodistus, jolla todistetaan vainajan perilliset ja tarvittavat muuttotiedot. Sukuselvityksiä tarvitaan muun muassa perunkirjoituksissa, kiinteistökaupoissa ja lainhuudatuksissa.

Sukututkimus

Sukututkimus on sukulaisuussuhteiden selvittämistä ja henkilöhistoriallista tutkimusta. Sukututkimuksen tärkeimpiä tietolähteitä ovat seurakuntien kirkonkirjat.

Sukututkimus on eri asia kuin sukuselvitys, joka tarvitaan esim. perunkirjoitukseen. Lisätietoja sukututkimuksesta löydät Tampereen aluekeskusrekisterin nettisivuilta .

Tiedot sukututkimukseen tulee tilata kirjallisesti joko

• tilauslomakkeella  tai
  • vapaamuotoisella kirjeellä os. Tampereen aluekeskusrekisteri, PL 226, 33101 Tampere.

Tietoja luovutetaan ainoastaan kirjallisesti. Sukututkimus on maksullista, hinnasto .