Pyhän Olavin krusifiksi

APOSTOLINEN USKONTUNNUSTUS

ESIPUHE

Tämä kirjoitus pohjautuu kirkkomme uskontunnustusta käsittelevään 10 kerran luentosarjaan Vammalan seurakuntatalolla syyskaudella 2020.  Syyskaudelle 2021 olemme suunnitelleet Vuorisaarnan autuaaksi-julistusten pohjalta vastaavanlaisen luentosarjan.

Uskontunnustus pyrkii antamaan kristillisen uskon ”kovan ytimen” pähkinänkuoressa, joten monia kristillisen elämän tai opin osa-alueita ei ollut näin lyhyessä ajassa mahdollista käsitellä. Se vaatisi pitkän ja perusteellisen opetussarjan ja sen pohjalta pitäisi kirjoittaa koko kristillinen dogmatiikka. Onneksi sellaisia on Suomenkin kielellä olemassa, joten lukija voi halutessaan niihin syventyä.

On kuitenkin niin, että kristillisen uskomme perusasioita tulee jatkuvasti käsitellä ja ne tulee aika ajoin uudesti oppia. Kokenutkin kristitty on yht´aikaa uskon ABC kurssilla kuin syvällisellä teologian oppijaksolla. Raamattua, kolmiyhteistä Jumalaa ja uskon salaisuuksia emme koskaan voi sanoa oppineemme riittävästi tuntemaan. Samat vanhat ja tutut asiat ovat, kun Jumalan Henki niitä meille avaa, aina yhtä uusia ja ihmeellisiä Jumalan totuuksia. Esim. armoon emme ikinä totu. Jatkuvasti meidän täytyy kuulla ja uskossa itsellemme omistaa sanoma Jumalasta, joka on sovittanut syntimme Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.

Tämän luentosarjan päätavoite ei ollut vain opillinen ja tietoa jakava tosiasioiden esiin nostaminen ts. teoreettinen vaan samalla pyrkimys hengelliseen ymmärrykseen, uskonelämän kasvamiseen ja syvenemiseen ja Jumalan totuuksien soveltamiseen omassa elämässä. Tämä sama tavoite on tämän kirjoitelmankin tavoite.

Koska puhuttu sana ja kirjoitettu sana on useimmiten erilainen (ellei luentoa ole luettu sanasta sanaan paperilta) niin ne, jotka olivat luennoilla mukana, huomaavat, että kirjoitetussa muodossa tekstiä on muokattu, joissakin paikoin hieman lisätty ja jotakin on jätetty pois.  Tämä johtuu juuri em. seikasta.

Näin julkaistuna ko. luennot saavat laajemman lukijakunnan ja toivottavasti ne täyttävät tehtävänsä antamaan ymmärrystä, herättämään omaatuntoa,  synnyttämään uskoa, rohkaisemaan uskonkilvoittelijaa, vahvistamaan luottamusta Isään Jumalaan, syventämään rakkautta Jeesukseen ja täyttymään Pyhällä Hengellä.

Sastamalan Kiikassa 15.3.2021

nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella