Piispantarkastusvuosi Sastamalan seurakunnassa

Sastamalan seurakuntaan kohdistuu seitsemän vuoden jälkeen tänä vuonna piispantarkastus.

Nykyisin tarkastus on seurakunnalle ohjattu oppimisprosessi ja hengellinen matka, joka huipentuu syksyllä tapahtuvaan piispanvisitaatioon.

Piispantarkastus toteutuu keskinäisten neuvottelujen sarjana, jossa Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo työtovereineen ohjaa seurakunnan hengellistä matkaa.

Sastamalan seurakunnan piispantarkastus alkaa sunnuntaina 23.1.2022 jumalanpalveluksella Tyrvään kirkossa. Messun jälkeen klo 13-15 seurakuntalaiset voivat osallistua yhteiseen työskentelyyn Teamsin välityksellä. Ohjelmassa on mm. pienryhmätyöskentelyä eri teemojen ympärillä. Tule mukaan ja osallistu keskusteluun omalta kotisohvaltasi!

Ilmoittaudu mukaan keskusteluun ja pienryhmätyöskentelyyn hallintosihteeri Elisa Niemiselle (elisa.nieminen@evl.fi) 21.1.2022 klo 15 mennessä. Osallistuaksesi keskusteluun tarvitset sähköpostiosoitteen ja verkkoyhteyden. Ilmoittauduttuasi saat sähköpostiisi linkin, jonka kautta pääset osallistumaan sunnuntain keskusteluun Teamsissa.

Tarkastusvuoden mittaan piispa vierailee seurakunnassa useampaan otteeseen. Vierailuihin liittyvät kiinteästi luottamushenkilöiden ja työntekijöiden, mutta yhtä lailla seurakunnan jäsenten tapaamiset.

Toukokuuhun on varattu ”toimintaympäristön tutkimisen päivä”, jolloin piispantarkastus suuntautuu ulospäin Sastamalassa toimiviin yrityksiin ja yhteisöihin erikseen sovitusti. Toukokuussa pidetään myös ”matkakumppanuuden päivä”, jonka pääkohderyhmä ovat seurakunnan työntekijät sekä työyhteisön toimivuus. Perinteistä piispantarkastusta edustaa loppukevääseen sijoittuva hallinnon ja talouden tarkastus, jota ohjaavat lääninrovasti ja hiippakunnan lakimiesasessori.

Piispantarkastuksen merkittävin tapahtuma on varattu syksyiseen viikonloppuun, 16.-18.9.2022. Piispan ja tarkastusseurueen vierailun eli visitaation aikana piispa Repo tapaa luottamushenkilöt ja mahdollisuuksien mukaan eri alojen työntekijät, vierailee yhteistyötahojen luona, kuulee kaupungin johtoa, toimittaa sunnuntaina messun seurakunnan pääkirkossa, Tyrvään kirkossa, ja käsittelee päätöspuheenvuorossaan tekemiään havaintoja.

Nykyisin piispantarkastus on seurakunnalle mahdollisuus oppimisprosessiin, nykyisyyden ja tulevaisuuden tarkasteluun yhdessä työntekijöiden, luottamushenkilöiden, seurakuntalaisten sekä piispan, lääninrovastin, asessorin ja konsulttien kanssa. Sastamalan seurakunta saa vuodeksi tarkastukseen liittyen avukseen kaksi tuomiokapitulin osoittamaa konsulttia, Timo Uotilan ja Mikko Lehtovaaran. Piispantarkastuksen tavoite onkin ensisijaisesti tukea seurakunnan toimintaa, johtamista ja hallintoa.

2022-01-19 14:46:54.0