Kohti valoa tenori Juho Punkerin ja Suomalaisen barokkiorkesterin pääsiäiskonsertissa

Sastamalan seurakunta tarjoaa yhdessä Sastamala Gregorianan kanssa pääsiäisenä katsottavaksi Suomalaisen barokkiorkesterin, FiBOn toteuttaman pääsiäisajan musiikkia sisältävän konserttitallenteen.

FiBOn Kohti valoa -nimen saaneessa pääsiäiskonsertissa tenori Juho Punkeri laulaa valittuja paloja Georg Friedrich Händelin Messias-oratoriosta ja aarian Johann Sebastian Bachin kantaatista Komm, du süße Todesstunde. Händelin ja Georg Philipp Telemannin loistokas orkesterimusiikki juhlistaa pääsiäisen ilosanomaa, ja kokonaisuuden päättää Bachin Air orkesterisarjasta D-duuri.

Suomalaisen barokkiorkesterin pääsiäiskonsertissa tenori Juho Punkeri laulaa valittuja paloja Messias-oratoriosta ja aarian Bachin kantaatista Komm, du süße Todesstunde. Kuva Akifoto.

Vuonna 1989 perustettu Suomalainen barokkiorkesteri FiBO on ollut koko historiansa ajan monella tavalla edelläkävijä. Alun perin Kuudennen kerroksen orkesteri -nimisenä toimineella orkesterilla oli aluksi tärkeä rooli barokkiliikkeen tuomisessa Suomeen. Nykyään orkesteri tunnetaan Suomessa ja ulkomailla taidokkaista esityksistään, rohkeista ja innovatiivisista työskentelytavoistaan ja luovasta ohjelmistosuunnittelustaan.

Juho Punkeri on niittänyt mainetta erityisesti vanhan musiikin ja liedin tulkkina. Monipuolisen musiikillisen taustansa ja kauniin lyyrisen äänenvärinsä ansiosta Punkeri on kysytty ja arvostettu muusikko. Hän esiintyy niin suurten kirkkomusiikkiteosten solistina kuin omin konsertein useiden pianistien kanssa.

Pääsiäinen on useimmiten freelancereina työskenteleville barokkimuusikoille vuoden tärkeimpiä ajankohtia niin ohjelmiston kuin työmahdollisuuksien kannalta. Nyt jo toisen kerran peräkkäin poikkeusolot estävät perinteisten passioiden esittämisen, mutta pääsiäiskonserttitallenne tarjoaa niin työtilaisuuden barokkimusiikin ammattilaisille kuin kuulijoille mahdollisuuden nauttia pääsiäisajan musiikista.

Noin tunnin mittaisen konsertin voi katsoa ja kuunnella 2.–5.4.2021.

2021-03-22 08:30:00.0