Löytöpisteessä kauppa käy hyvään tarkoitukseen

Lähetyksen kirpputori seurakunnan Löytöpisteessä Puistokadulla pyörii parinkymmenen innokkaan vapaaehtoisen voimin. Helmi Laikko ja Sirpa Ojala kertovat, että Löytöpiste ja kirpputori ovat nyt avoinna kuutena päivänä viikossa, kun lähetyksen talkooporukka pitää ovet avoinna myös perjantaisin. Kirpputorin myyntituotto menee kokonaan lähetystyön hyväksi.

Lähetystyön kirpputori pyörii Puistokadun Löytöpisteessä parinkymmenen vapaaehtoisen innostuksen varassa. Sirpa Ojala ja Helmi Laikko kertovat, että puolitoista vuotta keskustassa toiminut kirppis on saanut mukavan määrän vakioasiakkaita.

– Me saamme tästä vain hyvän mielen. Monet hämmästyvät, kun kuulevat, että me teemme ihan ilmaista työtä. Meillä on mukava yhteisö, on hyvin hyvä porukka ja ihana henki. Viimeisen vuoden aikana meille on tullut neljä ihmistä lisää porukkaan. Monta kertaa tutut, jotka ovat täällä myymässä, poikkeavat täällä vaihtamassa kuulumisia, Ojala vahvistaa.

– Tänne tullaan mielellään myymään. Kun me olemme kaikki eläkeläisiä, tämä tuo päivään ohjelmaa, vaihtelua ja virkistystä. Myyntivuoro on aina päivän kohokohta. Täällä saa myös istahtaa pöytään juttelemaan. Monelle yksinäiselle on ollut tärkeää, että saa keskustella ja purkaa sydäntään, Laikko jatkaa.

Vaikka Koronan takia seurakunnan kaikki normaalit kokoontumiset on kielletty, kirpputori on saanut toimia normaalisti. Laikko laskee, että kirpputori on ainoa seurakunnan avoinna oleva paikka, jonne voi tulla. Toki ovessa muistutetaan 10 henkilön rajoituksesta, mutta vielä ei ketään ole jouduttu käännyttämään ovelta.

Päivässä kirpputorilla käy asiakkaita keskimäärin parikymmentä, vaikka alkuvuosi on yleensä kesää hiljaisempi. Laikon mukaan joulun alla kirpputorille tuodaan paljon tavaraa, kun koteja siivotaan joulukuntoon.

Kirpputori sai alkunsa 90-luvun puolivälissä, kun Tampereentien puolivälissä, nykyisen kuntosali Nosteleman tiloissa oli osto- ja myyntiliike, jossa lähetystyöllä oli oma, pieni myyntitila.

– Tuohon aikaan kirpputori oli uutta ja ihmeellistä. Joillakin oli korkea kynnys aukaista ovi ja tulla sisään. Tavaraa tuotiin, mutta ostoksille ei välttämättä uskallettu, Helmi Laikko muistelee.

Ajat ovat muuttuneet ja tavaran kierrätyksestä kirppislöytöineen on tullut koko kansan tapa. Myynnissä on koko ajan paljon ihan uutta ja todella hyväkuntoista tavaraa. Puhtaita ja ehjiä, hyviä vaatteita ja tavaroita.

2021-02-22 11:50:43.0