Uusia työntekijöitä Sastamalan seurakunnassa

Sastamalan seurakunnassa on syksyn ja vuodenvaihteen aikaan aloittanut kolme uutta työntekijää. Sanna Laikko aloitti marraskuussa emäntänä, Elisa Nieminen joulukuussa hallintosihteerinä ja Katja Pääkkönen vuoden vaihteessa nuorisopappina. Lue tästä lisää Sannan, Elisan ja Katjan mietteistä työstä seurakunnassamme.

Sanna Laikko

Sanna Laikko aloitti marraskuun alussa seurakunnan emäntänä. Seurakunta ja seurakuntalaiset olivat Sannalle tuttuja entuudestaan, sillä hän ennätti työskennellä keittiöllä jo viime keväästä alkaen. Sannan tiimissä työskentelee kaksi kokkia ja kesällä ryhmä kasvaa entisestään.

– Jos leirit alkavat täysillä, töitä riittää kaikille. Leirityö on mukavaa, sitä pääsi viime kesänä kokeilemaan, kun päiväleirejä voitiin järjestää, Sanna suunnittelee.

Kiikan kioskin yrittäjänä toimineelle Sannalle emännän paikka tarjosi mahdollisuutta hyödyntää restonomin koulutusta ja tarttua uuteen haasteeseen.

–  Kahta samanlaista työpäivää ei ole luvassa. Vielä ei ole päästy ihan kaikkea tekemään, kun moni tapahtuma on peruttu. Paljon on kuitenkin voitu tehdä tosi tarkalla suunnittelulla, Sanna kertoo.

Elisa Nieminen

Hallintosihteeri Elisa Nieminen liittyi seurakunnan työntekijäjoukkoon joulukuun alussa. Filosofian ja hallintotieteiden tuplamaisteriksi valmistuneen Elisan työkokemus ulottuu muun muassa yliopiston tutkimustöistä talousrikollisuuden ja terrorismin rahoituksen torjuntaan.

Elisa kertoo monipuolisen työnkuvan olleen tärkeä innoittaja virkaa hakiessa sen ohessa, että työpaikka on kotikaupungissa. Työt alkoivat rivakasti, kun kirkkoneuvoston ja -valtuuston kokoukset osuivat heti töiden alkuun.

– Oli hyvä, että pääsin heti oikeisiin töihin. Ei sentään ollut vaaleja, siinä olisi ollut vielä enemmän työnsarkaa, Elisa veistelee.

– Työn oppii parhaiten, kun heti pääsee tosissaan tekemään. Tässä saa olla päätöksenteon ytimessä ja pääsee näkemään, mitä seurakunnassa tapahtuu.

Katja Pääkkönen

Seurakunnan uusi nuorisopappi Katja Pääkkönen aloitti työt Sastamalassa vuoden vaihteessa. Rovaniemeltä kotoisin oleva Katja vihittiin papiksi Vaalan seurakuntaan, josta matka jatkui Kuopioon ja Hämeenlinnan kautta Akaan seurakunnan nuorisopapin sijaiseksi.

–  Vaikka seurakunnan työssä ei ole yhtään työalaa, mikä tuntuisi mahdottomalta, kasvatus ja erityisesti nuorisotyö on mulle läheisintä. Odotan innolla, että pääsisin tapaamaan Sastamalan nuoria livenä. Tämä on hyvin kummallinen tilanne tupsahtaa nuorten papiksi, kun ei oikeasti tiedä, koska pääsen heitä tapaamaan, Katja pohtii.

Muutaman viikon kokemuksen jälkeen Katja kertoo työn Sastamalassa tuntuvan hyvältä, vaikka edelleen  olo on kuin turistilla ja opettelua riittää edelleen. Kappeleissa Katja ei vielä ole päässyt kiertämään, pisimmillään työt ovat vieneet hänet Houhajärvelle.

Katja valmistui viime syksynä yhteiskuntatieteiden maisteriksi. Katja nauraa saaneensa yhden kirjaimen lisää, kun aikaisemmin hän oli TM ja nyt vuosien työ toisen tutkinnon parissa toi Y-kirjaimen lisää.

2021-02-02 10:30:00.0