Seimikatu on saapunut kirkkoherranvirastolle!

Sastamalan seurakunta osallistuu Marttilankadun seimikatuun tänäkin vuonna. Tänä vuonna seurakunta haluaa kutsua ihmiset ihastelemaan seimiasetelmia myös sisälle kirkkoherranvirastoon. Esillä on 12 erilaista seimiasetelemaa, jotka Reijo ja Kaija Telaranta ovat Sastamalan seurakunnan kirkkoherranvirastolle asetelleet. Seimiä pääsee ihastelemaan kirkkoherranviraston aukioloaikoina 6.1. loppiaiseen saakka.

Reijo Telaranta kertoo, miten heillä on toista sataa erilaista seimiasetelmaa, joita elämän varrella on pikkuhiljaa kerääntynyt. Osa on tarttunut mukaan matkoilta, osa on saatuja, osa ostettuja. Seimiasetelmia löytyy laidasta laitaan, osa pitkienkin matkojen päästä. Lähimmillään paikallisia, Reijon itsensä tekemä. Pisimmän matkan on tehnyt ehkä Perusta hankittu seimiasetelma. Yksinkertaisimmillaan seimiasetelman voi tehdä vaikkapa tyhjistä limsapulloista, toisessa ääripäässä taas esimerkiksi arvokkaasta kivestä tai jalometallista tehty seimiasetelma. Reijon ja Kaijan suurin seimiasetelma on ihmisen kokoisilla hahmoilla, se on nähtävillä Sammaljoen kirkossa 8.12. eteenpäin. Niitä kaikkia kuitenkin yhdistää se, että vastasyntynyt Jeesus-lapsi on niissä keskiössä. Reijo korostaa, miten juuri se on parasta seimiasetelmien keräämisessä: oli sitten rikas tai köyhä, Jeesus-lapsi on kaikille sama.

Erityisen hauska on uimahallihankkeen kunniaksi esille laitettu kylpyankkojen seimiasetelma. Samalla siihen piiloutuu hauska kristillinen viesti: kruunupäiset kylpyankat eivät nimittäin kellu erityisen hyvin yläpainoisuutensa vuoksi, mutta asetelman vaatimattomammat kylpyankat kelluvat kyllä hyvin. Tämäkin asetelma on nähtävillä Sastamalan seurakunnan kirkkoherranvirastolla!

Seimiastelmien historia ulottuu 300-luvulle asti. Eteläisessä Euroopassa ne ovat erityisen suosittuja. Suomeen ensimmäiset seimiasetelmat ovat rantautuneet vasta 1800-luvulla varakkaisiin koteihin, mutta ovat sittemmin yleistyneet kaikelle kansalle.

Tänä vuonna ei kirkkoherranvirastolla nähdä perinteisiä seimikuvaelmia ikkunoissa. Muutama seimi on nähtävissä ikkunoistakin, mutta toivotamme kaikki lämpimästi tervetulleeksi ihastelemaan seimiä kirkkoherranviraston sisätiloihin!

2022-11-28 15:36:00.0