Tukea Ukrainalle

Apua ja tukea Ukrainaan sekä Sastamalaan

2022_Ilta ukrainalle_web 2.jpg

Seurakunta antaa eri tavoin tukea Ukrainan sodan uhreille

Sastamalan seurakunta on osaltaan käynnistänyt avun antamisen Ukrainan sodan uhreille. Seurakunta on myöntänyt 5.000 euron suuruisen avustuksen Kirkon Ulkomaanavun hätäapukeräykseen ja saman suuruisen summan SPR:n katastrofirahastolle sekä UNICEF:n hätäaputoimintaan Ukrainassa. Yhteensä 15.000 euron avustukset on myönnetty Raija ja Reijo Ilmarin testamenttiin perustuvasta rahastosta. Rahaston sääntöjen mukaan varoista ”toinen puoli tulee kohdentaa ulkomaanapuna puutteessa ja hädässä oleville ihmisille kristillisiä periaatteita noudattaen”.

Kirkon Ulkomaanapu, Punainen Risti ja YK:n lastenjärjestö UNICEF valittiin avustuksen kohteiksi, koska ne ovat toimineet Ukrainassa jo ennen sotaa ja ehdottoman luotettavina avustusjärjestöinä pystyvät viemään apua myös kaikkein hädänalaisimmille. Ukrainassa sota uhkaa jopa yli 7 miljoonan lapsen elämää. Esimerkiksi UNICEF:n avustustiimit ovat kyenneet toimimaan sodan keskelläkin Ukrainan muutamissa kaupungeissa.

Kirkkoherranvirastoon ja Löytöpisteen kirpputorille on varattu toistaiseksi keräyslippaat Kirkon Ulkomaanavun (KUA) hätäapukeräykseen sodan uhreille. KUA:lla on kumppanuuksia Ukrainan naapurimaissa ja hätäapua on voitu sodan aikanakin viedä esimerkiksi Länsi-Ukrainaan.

Seurakunnan kanttorit ovat valmistelemassa useiden muusikoiden kanssa Ilta Ukrainalle -tukikonserttia sodan uhrien auttamiseksi. Konsertti tullaan järjestämään Tyrvään kirkossa perjantaina 1. huhtikuuta klo 18.00-20.00. Konsertin jälkeen on mahdollisuus keskusteluun ja rukoukseen, jos huoli Ukrainan kriisistä pyörii mielessä

Hädänalaisten auttaminen on luovuttamaton osa seurakunnan toimintaa, sen yksi rakenneprinsiippi. Sekä Vanha että Uusi testamentti korostavat, että vieraista ja muukalaisista tulee pitää hyvää huolta. Ihmiskunnan suurista kertomuksista Laupias samarialainen antaa jokaiselle ihmiselle esimerkin hädänalaisen auttamiseen. Kertomus on ajaton ja päättyy sanoihin: ”Mene ja tee Sinä samoin”.

OSALLISTU:
Kirkon ulkomaanavun (KUA) keräys löytöpisteellä (katso aukioloajat tästä linkistä) Puistokatu 15 tai netissä KUA:n lahjoitussivuilla
Ilta Ukrainalle tukikonsertti 1.4. klo 18 Tyrvään kirkossa. Varat lähetetään  Konsertin jälkeen on mahdollisuus keskusteluun ja rukoukseen, jos huoli Ukrainan kriisistä pyörii mielessä

Kirkkoherra Vesa Aurénin tekstin seurakunnan työstä Ukrainan kriisin eteen pääset lukemaan tästä (alueviesti)

Piispojen kannanoton Ukrainalle pääset lukemaan tästä

2022-03-22 15:32:43.0