LATAA ESITE TÄSTÄ

Wanhanajan markkinat Tyrvään Pyhän Olavin kirkolla sunnuntaina 31.7.2022

Tule kokemaan keskiajan markkinatunnelmaa kansallismaisemaan, Pyhän Olavin kirkon vaikuttavaan pihapiiriin. Markkinapäivä alkaa markkinoiden suojelijan, Tampereen hiippakunnan piispa Matti Revon toimittamalla piispanmessulla Pyhän Olavin kirkossa klo 10. Varsinaiset markkinat alkavat kirkon pihamaalla heti messun jälkeen noin klo 11.30 ja jatkuvat klo 16 saakka.

Markkina-alueelle tulevat reilu parikymmentä myyjää tarjoavat markkinavieraille mahdollisuuden ostaa mukaansa mm. paikallisia herkkuja, käsitöitä, tekstiilejä, ainutlaatuisia koruja ja kirjoja.Markkinoiden ohjelmasta  vastaavat tanssiryhmä Kintunperän Seinäruusut keskiaikaisine tansseineen, tarinankertoja Anna-Maria Toivonen Turusta, Virtamies, joka esittää vanhoja lauluja Englannista sekä ”Benedicare – siunauksen toivottaja” Anu Jokinen-Lundén. Pyhän Olavin kirkossa on paikalla opas koko päivän.

Ohjelma-aikataulu:

Klo 12 Kintunperän Seinäruusut

Klo 12.30 Tarinankertoja Anna-Maria Toivonen

Klo 13 Virtamies

Klo 13.30 Kintunperän Seinäruusut

Klo 14 Tarinankertoja Anna-Maria Toivonen

Klo 14.30 Virtamies

Klo 15 Tarinankertoja Anna-Maria Toivonen

Klo 15.30 Kintunperän Seinäruusut

Nälkäisenä ei tarvitse markkinoilta lähteä, sillä lounaaksi tai pienemmäksi välipalaksi markkinoilla on mahdollisuus nauttia mm. paellaa, ohrapuuroa, muurinpohjalettuja, kahvia ja pullaa.

Markkinavieraat eivät tien kapeuden ja parkkitilan vähyyden vuoksi voi saapua paikalle omalla autolla. Markkinoille järjestetään non-stop bussikuljetus reitillä Vammalan tori – seurakuntatalo – rautatieasema – Vexve-areena – Pyhän Olavin kirkko. Bussikuljetus on ilmainen, mutta halutessaan kyydistä voi jättää bussissa lippaaseen vapaaehtoisen maksun. Lisäksi markkinoille voi saapua polkupyörällä, jonka voi parkkeerata niille varatulle alueelle markkina-alueen tuntumaan. Kauempaa omalla autolla tulevien pysäköinti on mahdollista Sipintien varrella, Sastamalantien (249) pohjoispuolella. Liikenteenohjauksesta ja ensiavusta vastaa Vihattulan VPK.

Edellisen kerran markkinoita vietettiin vuonna 2016 kirkon 500-vuotisjuhlan kunniaksi. Tyrvään Pyhän Olavin kirkko on osa Turun ja Savonlinnan välistä Pyhän Olavin pyhiinvaellusreittiä. Sastamalan alueella reitti tunnetaan myös Sastamalan kirkkovaelluksena. Markkinat voi siten yhdistää vaikkapa osaksi paikallista pyhiinvaellusreittiä, jonka voit vaeltaa vaikka patikoiden tai pyörällä. Lisätietoja kirkkovaelluksesta löytyy esimerkiksi Sastamalan kaupungin matkailusivustolta: Lähtisitkö kirkkovaellukselle? | Sastamalan matkailusivusto (visitsastamala.fi)

Nähdään markkinoilla!

Tyrvään Pyhän Olavin kirkko.