Medialähetystyö Israelissa

TV- ja radioviestintään käytetty lähetysmasto.
Kuva: SANSAn arkisto.

Katunäkymä israelilaisessa kaupungissa.

Medialähetystyö on moderni tapa toteuttaa Jeesuksen antamaa lähetyskäskyä. Radio- ja tv-työ tavoittaa laajan joukon ihmisiä aavikolla, kaupungeissa ja vuorilla. Työ tavoittaa myös vankilamuurien sisälle ja sairasvuoteen äärelle. Radiolähetysjärjestö Sanansaattajat (SANSA) tekee lähetystyötä yhdessä seurakuntien ja työn tukijoiden kanssa.

Hepreankielinen Pelastuksen ääni -radio-ohjelma (Kol Ha Yeshua) on tiettävästi ainoa Lähi-idässä kuuluva hepreankielinen kristillinen ohjelma. Sitä tuottaa ryhmä messiaanisia eli Jeesukseen uskovia juutalaisia Jerusalemissa, Netivyah-raamatuntutkimuskeskuksessa.

TWR radioi hepreankielistä ohjelmaa kuutena iltana viikossa ja venäjänkielistä ohjelmaa kerran viikossa, minkä lisäksi ohjelmia voi kuunnella internetissä. Hepreankieliseen radiotyöhön liittyy myös kuuntelijoiden jälkihoito, jota Netivyah-keskus tekee yhdessä seurakuntien kanssa.

Kuuntelijapalautetta tulee eniten Pohjois-Israelista, jossa messiaaniset juutalaiset ovat etäällä toisistaan ja vailla seurakuntayhteyttä. Ohjelmaa kuunnellaan myös naapurimaissa ja internetin välityksellä eri puolilla maailmaa.

Israel ja uskonnot

Israelin väkiluku on runsaat 7 miljoonaa, mukaan luettuina siirtokunnat Länsirannalla, Golanin kukkuloilla, Gazassa ja Itä-Jerusalemissa. Israel sijaitsee kolmen maanosan leikkauspisteessä, ja sen pääkaupunki Jerusalem on kolmen uskonnon - kristinuskon, juutalaisuuden ja islamin - pyhä kaupunki.

Maan virallinen kieli on heprea, minkä lisäksi tärkeitä kieliä ovat englanti ja venäjä sekä arabialueilla arabia. Noin 80 prosenttia israelilaisista on uskonnoltaan juutalaisia, 16 prosenttia muslimeja ja 2 prosenttia kristittyjä.

Israelissa asuu Jeesukseen uskovia messiaanisia juutalaisia yli 6 000, ja määrä kasvaa jatkuvasti. Enemmän kuin messiaanisia juutalaisia maassa on kuitenkin arabikristittyjä. Heistä suuri osa kuuluu vanhoihin kirkkokuntiin, ja heidän sukunsa ovat olleet alueella jo vuosisatojen ajan.