Raamattutyö Egyptissä

Egyptiläisiä opiskelijoita luokkahuoneessa.
Kuva: Pipliaseura.

Luokkahuone täynnä opiskelijoita ja kaksi opettajaa.
Kuva. Pipliaseura.

Egyptin Pipliaseuran tärkeä yhteistyökumppani on koptiortodoksinen kirkko, jonka jäsenmäärän arvioidaan olevan 9-10 miljoonaa. Koptikirkossa yhdistyy vanha traditio ja nykyaika. Kirkko tekee vireää sosiaalista työtä köyhimmillä alueilla. Egyptin Pipliaseura toimittaa koptikirkon pyhäkoulutyölle Uusia testamentteja ja aikuisten lukutaitoryhmille lukutaitomateriaalia.

Pipliaseuralla on eri puolilla Egyptiä kaksitoista raamattukeskusta, jotka palvelevat paikallisia kirkkoja ja kristittyjä. Lähi-idässä Raamattu on tärkeä kirja kristittyjen identiteetin tukena. Raamatunkäännöstyössä käännetään ekumeenista, arabiankielistä Van Dyke -opintoraamattua.  Lukutaitoryhmiin osallistuu paitsi lukutaidottomia naisia, myös lapsia, jotka ovat pudonneet pois julkisesta koulujärjestelmästä.

Muita raamattutyön hankkeita ovat esimerkiksi Lastenraamattujen jakelu kouluille, elämyksellinen Raamatun maailma -näyttely nuorille, Raamattujen kotiinkuljetuspalvelu. Pipliaseura osallistuu myös kirjamessuille ja koptifestivaaleille, joissa myydään raamattumateriaalia sekä lasten raamattukirjasia ja -kasetteja.