Pyhät paikat – urbaanit vaeltajat
Pyhiinvaellus Pyhän Olavin kirkolle 29.7.-1.8.2020

Kiinnostaako sinua tänä kesänä lähimatkailu ja uusien paikkojen löytäminen? Kaipaatko tilaa kuulostella oman elämäsi suuntaa ja virtausta? Etsitkö sekä omaa tilaa ja hiljaisuutta että yhteisöllisyyttä ja jakamista?

Lähde kanssamme luomaan ja kokeillen vaeltamaan uutta pyhiinvaellusreittiä Pyhän Olavin kirkolle! Pyhiinvaellus toteutetaan kokonaisuudessaan vuonna 2021, mutta tänä kesänä on mahdollisuus vaeltaa ohjatusti yksi tai useampi osuus. Jokainen vaeltaja vastaa omasta ruokailustaan ja mahdollisesta telttamajoituksestaan siihen osoitetussa paikassa.

Jos sinua siis kiinnostaa tänä kesänä lähimatkailu ja uusien paikkojen löytäminen, oman elämäsi suunnan ja virtauksen tutkiminen, hiljaisuden ja yhteisöllisyyden kokeminen, tervetuloa vaeltamaan.

Pyhiinvaellus Pyhän Olavin kirkolle tarjoaa kulttuurihistoriaa, pyhiä ja "ohuita" paikkoja luonnossa ja kirkkotiloissa, kehon ja mielen vuorovaikutusta, henkistä ja hengellistä matkaa pyhiin.

Vaellukselle voi liittyä päiväksi tai useammaksi eri lähtöpaikoilta: Vesilahden, Härmälän, Pirkkalan, Ylöjärven ja Tesoman kirkoilta sekä viimeiselle etapille Karkun rautatieasemalta. Pyhiinvaellus päättyy Sastamalan Pyhän Olavin kirkolle messuun.

Järjestäjät vastaavat ohjatusta pyhiinvaelluksesta rukoushetkineen paikan osoittamisesta omalle teltalle sekä retrkivarusteiden kuljettamista lähtöpisteistä tulopisteeseen kunakin päivänä. Vaeltaja vastaa puolestaan omista kuljetuksista, ruokailuista sekä mahoittumisestaan. Siksi tämä pyhiinvaellus on maksuton tänä vuonna.

Järjestää Vaeltava Pirkanmaa verkosto eli Tampereen hiippakunta sekä Sääksmäen, Vesilahden, Lempäälän, Pirkkalan, Ylöjärven, Tampereen, Kangasalan, Nokian ja Sastamalan ev.-lut. seurakunnat ja Hiljaisuuden ystävät r.y.

Ilmoittutuminen on alkanut 1.4.2020. Ilmoittautua voit tästä linkistä.

Päiväkohtainen ohjelma

Keskiviikko 29.7.
Vesilahden kirkolta klo 12 Lempäälän Pyhän Birgitan kirkolle (9 km), ohjaa Jussi Holopainen. Bussi 55 Tampereelta Lempäälän keskustan kautta Vesilahden kirkolle (55 min), katso reittiopas.tampere.fi.
Telttamajoitus omalla teltalla mahdollinen kirkon lähellä. Muita omakustanteisia majoitusvaihtoehtoja Lempäälässä, katso www.lempaalanluontaiskylpyla.fi ja www.vaihmalanhovi.fi
Lempäälän kirkossa messu klo 17.

Torstaina 30.7.
Lempäälän P. Birgitan kirkolta klo 9 Pirkkalan vanhalle kirkolle (26 km), ohjaajina Mika Leijo ja Tuula Mannermaa.
Härmälän kirkolta klo 10 Pirkkalan vanhalle kirkolle (15 km), ohjaajina Aulikki Kalliolahti ja Katri Vainio. Rukoushetki kirkossa.
Majoitusmahdollisuus omalla teltalla Vanhan Pappilan kauniissa ympäristössä Pyhäjärven rannalla.

Perjantaina 31.7.
Ylöjärven kirkolta klo 9 Tesoman kirkolle (8 km) ohjaajina Sari Oksavuori ja Sari Timonen.
Pirkkalan vanhalta kirkolta  (Anialan rantatie 226) klo 9 (10 km) ja Tesoman kirkolta klo 12 (8 km)Nokian kirkolle, jossa messu klo 16. Majoittuminen omin teltoin Maatialan Pappila pihapiirissä.
Huoltoauto poimii reput lähtöpaikoista ja tuo Nokian kirkolle.

Lauantaina 1.8.
Ne, jotka yöpyvät Maatialan Pappilan pihapiirissä, pääsevät Nokian rautatieasemalta aamun junalla Karkkuun.
Karkun rautatieasemalta klo 9 lähtö Karkun kirkon kautta Pyhän Olavin kirkolle, missä messu. Junat Tampereelta ja Porista saapuvat asemalle hiukan ennen. Pyhiinvaelluksen päätösmessu Pyhän Olavin kirkossa noin klo 16. Mahdollisuus palata junalla Vammalasta tai yöpyä omalla teltalla Pyhän Olavin kirkon niityllä ja osallistua sunnuntaina Tyrvään kirkon messuun klo 10. Piispa Matti Repo saarnaa.