Kirkkoherranvirasto on seurakuntalaisen palvelupiste

Kirkkoherranvirasto on seurakunnan sydän.

Kirkkoherranvirastossa voit sopia kaste- ja vihkivaraukset, hautaus- ja siunausvaraukset, uurnanlaskut sekä tilanvuokraukset. Kirkkoherranvirastosta saat vastauksia moniin seurakunnan käytännön asioihin liittyviin kysymyksiin - tai ainakin opastuksen sinne, mistä vastauksia löytää.

Yhteystiedot:
Sastamalan seurakunnan kirkkoherranvirasto
Aittalahdenkatu 12, 38200 Sastamala
p. 03 521 9090
kirkkoherranvirasto.sastamala(at)evl.fi (Korvaa "(at)" merkillä @)

Aukioloajat:
Ma klo 9-11 ja 12-15
Ke ja pe klo 9-11 ja 12-14
Ti ja to suljettu

Kirkkoherranvirasto suljetaan poikkeuksellisesti keskiviikkona 13.3. klo 13.30 työntekijöiden yhteisen työkokouksen vuoksi.

Toimitukset ja tilavaraukset

Kastevaraukset: tilojen ja papin varaaminen, kastejuhlan voi järjestää seurakunnan tiloissa veloituksetta, seurakunnasta voi lainata kastepuvun veloituksetta.

Vihkitoimitukseen liittyvät asiat: vihkikirkon sekä papin ja kanttorin varaaminen. Vihkivarauksen voi tehdä vihkipäivää edeltävänä vuonna 1.6. alkaen.

Hautausjärjestelyt: hautapaikan varaaminen, papin ja kanttorin varaaminen siunaustilaisuuteen, muistotilaisuuden tilan varaaminen, suruadressit, haudanhoitosopimukset.

Hautapalvelujen hintatiedot löytyvät kohdasta Hautapaikka ja hoitosopimukset.

Seurakunnan tilojen vuokraaminen erilaisiin tapahtumiin ja perhejuhliin. Tilavuokrauksen hintatiedot löytyvät kohdasta Tilavuokrat.

Kirkkoherranviraston tiloissa on mikrofilminlukulaitteet, joilla perehtynyt sukututkija voi tutkia itse sata vuotta vanhemmista kirkonkirjoista otettuja mikrofilmejä. Tutkijan tila pitää varata etukäteen, ja sukututkimukseen tarvitaan lupa Tampereen aluekeskusrekisteristä.

Sata vuotta vanhempien tietojen osalta voi sukututkimusta tehdä myös esimerkiksi Internetissä osoitteissa www.sukuhistoria.fi tai www.arkisto.fi.

Avioliiton esteiden tutkinta

Avioliiton esteiden tutkinnan voi laittaa vireille kirkkoherranvirastossa tai Tampereen aluekeskusrekisterissä. Helpoimmin avioliitonesteiden tutkinnan voi tehdä sähköisesti asiointipalvelussa. Virastoissa asioidessa vihkiparilla täytyy olla henkilötodistukset mukana. Sähköiseen asiointipalveluun tarvitaan pankkitunnukset tai mobiilivarmenne.

Kirkkoon liittyminen

Kirkkoon voi liittyä tämän sivun alareunassa näkyvän linkin kautta. Voit myös poiketa kirkkoherranvirastoon täyttämään kirkkoon liittymisen lomakkeen.

Virkatodistus-, sukuselvitys- ja sukututkimustilaukset

Sastamalan seurakunta kuuluu 1.1.2022 alkaen Tampereen aluekeskusrekisteriin. Virkatodistus- ja sukututkimustilaukset tehdään Tampereen aluekeskusrekisterissä.

Virkatodistuksen ja sukuselvityksen perunkirjoitusta varten voi tilata Tampereen aluekeskusrekisteristä suoraan sähköisellä lomakkeella tai puhelimitse p. 03 219 0700 arkisin klo 9–15.

Virkatodistustilaukset:

Kirkkoherranviraston kuva.