Kiikoisten kirkon remontti etenee aikataulussa

Kiikoisten kirkon ulkopuolen saneeraus käynnistyi keväällä ja työ on edennyt jopa aikataulun edellä.  Kirkon julkisivu maalataan kauttaaltaan, sekä seinät että katto saavat uuden värin pintaan. Väritys pysyy toki ennallaan, seinät keltaisena, katto grafiitinharmaa ja räystäät sekä nurkkalaudat valkoisina.

Henkilönosturi  Kiikoistenkirkon edessä

Kiikoisten kirkko valmistui vuonna 1851. Valmistuessaan kirkko oli hirsipintainen ja maalaamaton, kahden vuosikymmenen kuluttua julkisivu vuorattiin ja maalattiin ensimmäisen kerran. Vuorilaudat ovat yhä alkuperäisiä. Ensimmäiseltä väritykseltään kirkko oli punainen, torni keltainen ja nurkkalaudat sekä listat valkoiset. Alkuperäisestä värityksestä on säilynyt joitakin merkkejä jäljellä tornin sisäpuolella.

Seurakunnan kiinteistöpäällikkö Jouko Lundén ja hanketta valvova Jouni Kotilahti kertovat, että suuria yllätyksiä ei urakan edetessä ole tullut vastaan. Kun hankkeeseen ryhdyttiin, osattiin vanhan kirkon julkisivusta odottaa jonkin verran yllättäviä kunnostuskohteita. Tämä riskivara on riittänyt ja työ on pysynyt paitsi aikataulussa, myös budjetissa. Tämän vuoden talousarviossa kirkon kunnostukseen on varattu 200 000 euron määräraha.

- Kirkko on vaativa kohde korjattavaksi. Suojelluissa, arvokkaissa rakennuksissa on aina museovirasto mukana ja heiltä on saatava suunnitelmille hyväksyntä. Siksi Kiikoisissakin tehtiin väritutkimus, jotta tieto kirkon vanhoista maalikerroksista saadaan talteen ennen kuin maalataan uutta. Museovirasto painottaa, että korjatessa sästetään mahdollisimman paljon vanhaa. Jos ei ole pakko poistaa kaikkea maalia, ei poisteta. Näin säilyy vanhaa tuleville polville tutkittavaksi, Lundén esittelee.

Myös valvojalle kirkot ovat vähän erilaisia kohteita kuin teollisuushallit tai kerrostalotyömaat. Kotilahti arvioi useamman kirkon ja hautausmaan kokemuksella, että työn tunnelma on erilainen. Työssä täytyy kunnioittaa olemassa olevia hautoja ja kirkkomaata.

Perinnemaali vaatii taitoa

Jotta maalaustyö kestää vuosikymmeniä, on seinälautojen lahonneita alaosia uusittu ja katolla on tehty pieniä korjauksia ennen uuden maalin levittämistä. Kohteen urakoi tarjouskilpailun voittanut Sorcolor. Kotilahden mukaan työ on edennyt kaikin puolin hyvin märästä alkukesästä huolimatta. Keskimäärin työmaalla on ollut viisi työntekijää maalaamassa ja korjaamassa.

- Pellavaöljymaalin levittäminen seinään vaatii tarkkuutta ja voimaa, sillä maali pitää hieroa seinään kiinni. Kirkon maalaamiseen kahteen kertaan tarvitaan lähes 500 litraa maalia. Katolle levitetään lähes 150 litraa grafiittimaalia ja seiniin 400 litraa perinteistä pellavaöljymaalia. Edellisen kerran Kiikoisten kirkkoa on maalattu vuonna 2007, jolloin maalaustyö tehtiin talkoilla, Kotilahti laskee.

Kirkko käytössä koko ajan

Kirkon maalaukseen tuo Lundénin mukaan vaativuutta myös se, että kirkko on remontista huolimatta koko ajan käytössä ja seurakuntalaisia kulkee hautausmaalla työmaan ympärillä. Kotilahti jatkaa, että tilat kirkon ympärillä ovat ahtaat, sillä ensimmäiset haudat ovat vain muutaman metrin päässä seinästä. Muutamia hautakiviä on Kiikoisissa jouduttu siirtämään työmaan vuoksi paikoiltaan.

Seurakunnassa on laitettu kirkkoja kuntoon reippaassa tahdissa. Lundén laskee, että joka vuosi yhdessä kirkossa on tehty mittava korjaustyö. Suodenniemen kirkko kunnostettiin vuonna 2013, Karkun kirkon katto uusittiin 2014 ja kiviseinät kunnostettiin 2016. Tyrvään kirkon penkit kunnostettiin 2015. Keikyän kirkon julkisivut kunnostettiin vuonna 2017, Kiikan vuoro oli viime kesänä. Ensi vuonna olisi vielä Sammaljoen kirkon vuoro.

2021-07-08 10:41:26.0