Avioliiton siunaaminen

Kun avioliitto on solmittu siviiliviranomaisen edessä tai muun kuin evankelis-luterilaisen kirkon käytännön mukaisesti ja solmitulle liitolle halutaan siunaus myös evankelis-luterilaisen kirkon perinteen mukaisesti, avioliitto voidaan siunata.

Avioliiton siunaaminen muistuttaa pitkälti kirkollista vihkimistä. Merkittävin ero on kysymysten sanamuodossa. Avioliiton siunaamisen kaavassa ei ole sormusrukousta eikä sormuslupauksia. Sormusten vaihtamisen katsotaan kuuluvan avioliittoon vihkimiseen.

Siunaaminen voidaan toimittaa kirkossa tai muualla, sen mukaan kuin pappi ja siunattavat siitä sopivat. Musiikin valinnassa on otettava huomioon toimituksen jumalanpalvelusluonne. Toimituksessa tulee olla ainakin yksi virsi tai vihkilaulu. Musiikista sovitaan kanttorin kanssa.

Avioliiton siunaaminen etenee seuraavasti:

• Johdantomusiikki
  • Alkusiunaus
  • Johdantosanat
  • (Psalmi)
  • Rukous
  • Raamatunluku
  • Papin puhe siunattaville
  • Siunaaminen:
  • Kysymykset
  • Aviopuolisoiden siunaaminen
  • (Virsi)
  • Yhteinen esirukous
  • Isä meidän -rukous
  • Siunaus ja lähettäminen
  • Päätösmusiikki

Suluissa olevat voivat jäädä pois

Avioliiton siunaamisen voi suorittaa kuka tahansa suomalainen evankelis-luterilainen pappi missä päin maailmaa tahansa, koska avioliiton siunaaminen ei ole juridinen tapahtuma. Siunattaville voidaan antaa todistus avioliiton siunaamisesta.

Avioliiton siunaaminen on yleistä kansainvälisten avioliittojen kohdalla virallisen solmimisen tapahtuessa siviiliviranomaisen edessä. Avioliitolle halutaan juridisen vahvistamisen jälkeen saada molempien puolisoiden kirkkojen siunaukset, ensin toisen ja sitten toisen puolison kotimaassa ao. maan kirkollisen järjestyksen mukaisesti.

Kaksi joutsenta järvessä, päät vastakkain. Joutsenten kaulojen kaarista muodostuu sydän.

Kaksi päällekkäistä, sormustettua kättä Raamatun päällä.

Kuva: Kasper Kouvo