Kappelin historiaSuodenniemen kirkon torni.

Keskiajalla Suodenniemi kuului Sastamalan suurseurakuntaan.

Suodenniemi on tunnettu aikoinaan myös nimellä Pohjakylä. Mouhijärven seurakunnan itsenäistyessä 1639 Suodenniemi toimi aluksi Mouhijärven saarnahuonekuntana.

Suodenniemestä tuli kappeli vuonna 1853. Itsenäistymispäätös omaksi seurakunnaksi vahvistettiin vuonna 1908.  Itsenäistyminen toteutui vuonna 1916 ja Suodenniemen ensimmäiseksi kirkkoherraksi valittiin kappalaisena toiminut Kaarlo Julius Kalpa.

Vuoden 2007 alusta Suodenniemen seurakunta liittyi Vammalan seurakuntaan. Vammalan, Keikyän, Kiikan ja Mouhijärven seurakunnat perustivat 1.1.2009 Sastamalan seurakunnan, jonka kappelina Suodenniemi toimii.

Suodenniemen nykyinen, arkkitehti Andreas Arppen suunnittelema  puukirkko on valmistunut v. 1831 Pohjakylän Koippurinmäkeen.

Tarkempaa tietoa Suodenniemen kappeliseurakunnan historiasta voit lukea alla olevasta linkistä.

Sastamalan seurakunta: Suodenniemen kappeliseurakunta 24052020 | Arja Valtonen (pdf-tiedosto)

Kuvassa Suodenniemen vuonna 1839 valmistunut puukirkko. Suodenniemen kirkonmäellä on kuvattu monia kohtauksia Yleisradion maalaiskomedioihin.