Pyhiinvaellus kutsuu hiljentymäänJoukko vaeltajia kulkee koivujen reunustamaa polkua pitkin.

Pyhiinvaellusten suosio on kasvanut viime vuosina vastapainona hektiselle elämäntyylillemme.

Tunnen monia, jotka ovat käyttäneet esim. suuren osan kesälomastaan patikoimalla kenties kuuluisimmalla reitillä, Ranskassa ja Espanjassa kulkevalla Camino de Santiagolla. Vuosi vuodelta suurempi joukko ihmisiä kertoo hakevansa tällä tavalla hiljaisuutta, mielenrauhaa ja ihmissuhteiden syvenemistä, joihin lomittuu kuntoa kohentava liikkumisen ilo. Myös historia ja vaikkapa sivistyksemme syvimmät tasot aukeavat aivan uudella tavalla lähietäisyydeltä. Yhä useammat meistä viettävät niin työssään kuin vapaa-ajallaankin paljon aikaa virtuaalimaailmassa: on terveellistä välillä irtautua siitä ja saada elämyksiä vaikkapa luonnosta, fyysisestä ponnistelusta ja uusien ihmisten kohtaamisesta.

Tänä keväänä on avattu käyttöön Suomen ensimmäinen virallisiin eurooppalaisiin kulttuurireitteihin kuuluva pyhiinvaellusreitti, Pyhän Olavin merireitti. Se alkaa Turun Tuomiokirkosta ja kulkee Ahvenanmaan saariston kautta Ruotsiin yhtyen Pyhän Olavin reittiin. Sen päätepiste on Atlantin rannalla Trondheimissa, jonne Pohjolan ensimmäinen kristitty kuningas, norjalainen Pyhä Olavi (995-1030), on haudattu. Turun yliopiston koordinoima Pyhän Olavin mannerreitti tulee kulkemaan läpi Manner-Suomen ja sen itäinen päätepiste on Venäjän Novgorodissa, jossa kuningas Olavi vietti kaksi vuotta maanpakolaisena ennen marttyyrikuolemaansa kotimaassaan. Tämä reitti tulee kulkemaan luonnollisesti kaikkien viiden hiippakuntamme Pyhälle Olaville omistetun kirkon kautta. Pelkästään Manner-Suomessa piakkoin valmistuvalla reitillä on mittaa peräti 800 kilometriä.

Pyhiinvaelluksen ei tarvitse kestää viikkokausia, vaan sen voi tehdä paljon lyhyemmässäkin muodossa. Eri puolilla kaupunkiamme on jaossa 16-sivuista Sastamalan kirkkovaellus-vihkosta, jossa kerrotaan seikkaperäisesti kauniissa luonnossamme ja ikivanhassa kulttuurimaisemassa kulkevasta vaellusreitistä.  41-kilometrin mittaisen, hyvin viitoitetun reitin varrella on mm. kuusi eri aikakausia edustavaa kirkkoamme, majoitus- ja ruokailupalveluita ym. matkailijaa kiinnostavia kohteita. Reitin suunnittelusta ovat vastanneet Sastamalan kaupungin ja seurakunnan lisäksi Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto, Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä Joutsenten reitti.

Lataa SASTAMALAN KIRKKOVAELLUS-esite tästä. (pdf)

Jouni Pihlajamaa

Kuva: Upi Vuoreonja