Konfirmaatio

Kirkonpenkin hyllytasolle auki levitetty virsikirja.

Kun olet käynyt rippikoulun eli olet suorittanut ulkoläksyt, palauttanut täyden rippikoulukortin ja läpäissyt kirjallisen palautteen, on edessäsi rippikoulun huipentuma: konfirmaatiomessu.

Klikkaa haluamaasi otsikkoa saadaksesi lisätietoa.

• Konfirmaatioharjoitus

Ennen messua, yleensä rippileirin lopuksi tai erillisenä päivänä, rippikoululaisilla on konfirmaatioharjoitus, jossa mm. käydään läpi konfirmaation kulku ja sovitetaan albat.

• Messu

Konfirmaatiopäivänä rippikoululaiset tulevat yleensä kirkkoon noin tuntia ennen messun alkua. Työntekijät antavat tästä tarkemmat, ryhmäkohtaiset ohjeet. Konfirmaatiomessu kestää kaikkineen n. kaksi tuntia. Konfirmaatiomessu on rippikoululaisten, perheiden, kummien, sukulaisten, ystävien ja kaikkien seurakuntalaisten yhteinen juhla. Pappi antaa yleensä ennen messun alkua tarkempia ohjeita esim. valokuvaamisesta.

• Yhteiskuva

Rippikouluryhmästä otetaan ammattivalokuvaajan toimesta yhteiskuva joko ennen konfirmaatiomessua tai sen jälkeen. Työntekijöiltä saa rippikoulun loppupuolella tarkemmat ohjeet kuvan hankkimisesta.

• Konfirmaatiokierros

Kunkin ryhmän työntekijöillä ja isosilla on tapana käydä lyhyellä tervehdyskäynnillä rippijuhlissa, jos rippikoululainen yhdessä vanhempiensa/ huoltajiensa kanssa sitä toivoo. Työntekijät kertovat tästäkin rippikoulun aikana tarkemmin.

• Kummit

Kasteen hetkellä kummit ovat olleet siunaamassa tätä nyt rippikoulussa olevaa nuorta. Sama toistuu konfirmaatiossa. Toivomme, että jokaisella rippikoululaisella on kummi siunaamassa häntä. Mikäli oma kummi ei pääse paikalle, voi kummin tehtävässä toimia myös joku muu läheinen aikuinen tai rippikoululaisen oma isonen. Tehtävästä saa lisätietoa ryhmän työntekijöiltä.

Riparinuoret konfirmaatiotilaisuudessa.
Kuva: Jaakko Pirttikoski.