Afrikan evankelis-luterilainen kirkko Sambiassa

Joukko afrikkalaisia ryhmässä.

Mahtavasta nimestään huolimatta Afrikan evankelisluterilainen kirkko on nuori ja suhteellisen pieni. Yhteistyökirkkomme on syntynyt Kongosta Sambiaan tulleiden kristittyjen keskuudessa. Kirkon keskuspaikka on pääkaupunki Lusaka. Sieltä se on levinnyt kaupunkeihin ja maaseudulle etupäässä vähävaraisen väestönosan keskuuteen.

Kahdessa hiippakunnassa ja kahdessa maassa

Sleyn työ alkoi 1989. Kirkossa on Sambian ja Kongon hiippakunnat. Sambiassa piispana toimii Samson Kipaila ja Kongossa Ndaye Mbwanya. Kipaila on Sambian kirkkojen neuvoston varapresidentti.

Lusakan ympäristön, kuparivyöhykkeen ja eteläisten seurakuntien lisäksi LECA:aan liittyi vuoden 2008 alussa seurakuntia Sambesin alueelta, läheltä Angolan rajaa. 2009 otettiin kirkon yhteyteen uusi seurakunta Chipatan kaupungista, Malawin rajan tuntumasta.

Yleistä Sambian tilanteesta

Sambiassa on jatkunut entinen, rauhallinen politiikka presidentti Rupiah Bandan johdolla. Sambialaiset ovat luonteeltaan rauhallisia ja rauhaa rakastavia, mikä onkin varmasti yksi syy vakaisiin oloihin.

Sambian suurimpia ongelmia ovat HIV/AIDS (aikuisväestöstä noin 17 % on HIV-positiivisia) ja siitä johtuva orpojen suuri määrä (AIDS-orpoja maassa on noin 710 000), sekä köyhyys. Asukasta kohden laskettavan bruttokansantuotteen perusteella Sambia on 192 maasta sijalla 179, ja köyhyydessä – alle dollari päivässä – eläviä on yli 75 %.