Emilia Kuusiston saarna Tyrvään kirkossa loppiaisena 6.1.2018

Tämä Loppiainen päättää joulun pyhät. Viimeistä kertaa polvistumme Kristuksen seimen äärelle, hiljennymme joulun sanomaan ja muistelemme Jeesuksen syntymää. Jokavuotinen jouluinen tunnelma alkaa vaihtua taas arjeksi aherrukseksi.

Loppiaisena pääsemme ihastelemaan myös Jeesuksen kansoja yhdistävää voimaa, kun kolme itämaan tietäjää vaelsi pitkän matkan kumartamaan Jumalan Poikaa. Tänä päivänä Jumalan koko maailmaa yhdistävä voima näkyy vielä selvemmin, kun kristinusko on maailman suurin uskonto. Jokaisella mantereella on ihmisiä, jotka rakastavat Kristusta. Kirkkokunnat, tavat ja kulttuurit vaihtelevat, mutta usko on yhteinen. Jeesus tosiaan on koko maailman valo.

Monille tarina tietäjistä on vanhastaan tuttu. Kolme tietäjää idästä lähtee kukin seuraamaan tähteä, löytääkseen syntyneen kuninkaan. Perillä he löytävät Jeesuksen ja antavat kalliita lahjoja.

Tämä Jeesuksen syntymä ei kuitenkaan tule vain häntä rakastavien ja palvovien tietoon, vaan myös muut saavat vihiä siitä. Kuningas Herodes on varsin kiinnostunut syntyneestä juutalaisten kuninkaasta. Varmasti uuden kuninkaan syntyminen kuulostaa valtavalta uhkalta, vallankaappausta Herodes nyt viimeiseksi sallisi. Hän kerää lapsesta kaiken mahdollisen tiedon ja saa jopa nuo kolme tietäjää käsiinsä. Tietäjille Herodes sanoo ovelasti: ”Menkää sinne ja ottakaa asiasta tarkka selko. Kun löydätte lapsen, niin ilmoittakaa minulle, jotta minäkin voisin tulla kumartamaan häntä.”

Evankeliumi ei oikein kerro, miten tietäjät tähän Herodeksen käskyyn suhtautuivat. Varmasti kuninkaan edessä oltiin ainakin kunnioittavia, asiallisia, ystävällisiä. Luvataan totella ja palata kertomaan Jeesuksesta. Niin kuitenkin kävi, että tietäjiä varoitetaan unessa, eivätkä he lopulta palaakaan Herodeksen luo. Hissukseen jokainen heistä perääntyy paikalta, omaan kotimaahansa.

Tuolla teolla tietäjät varmasti pelastivat Jeesuksen, mutta aika isolla riskillä. Kun kuningas jotain käskee, niin ei sitä ensimmäiseksi tule mieleen alkaa uhmata. Mitä jos Herodes olisi saanut kuulla jo varhaisessa vaiheessa, että tietäjät lähtivätkin suoraa tietä kotiin? Heidät olisi ehkä saavutettu, otettu kiinni ja petoksesta olisi varmaan tullut kovakin rangaistus. Tai yhtä hyvin Herodes olisi saattanut kostaa jälkikäteen ja lähettää vaikka sotilaita tietäjien kotiseuduille. Siinä ei välttämättä olisi henki ollut kallis. Pelkän unen perusteella kuninkaan vastustaminen oli aika iso riski ja rohkea teko tuntemattoman vauvan puolesta. Jeesuksen puolesta.

Tietäjien teko kertoo viisaudesta ja rohkeudesta. He osasivat arvioida oikein, mitä tehdä ja rohkeasti tekivät, kuten oikein oli. Kovin hyvää käytöstä Herodeksen näkökulmasta tuo ei ollut, eikä erityisen hyvää sopeutumista paikallisiin lakeihin, kun heti lähdetään kuningasta vastustamaan. Raamatusta saatu malli Jumalaa rakastavasta kristitystä onkin joskus aika poikkeuksellinen.

Jos sinun pitäisi kuvailla oikein täydellinen kristitty, niin millainen hän olisi? Suomalainen kristitty olisi ehkä kaino ja siveellinen, ystävällinen ja harras, ahkera ja nöyrä. Raamatun henkilöillä oli taas toisinaan tapana toimia vähän vähemmän soveliaasti. Johannes Kastaja oli varsinainen näky, kunnon pahasuinen erämaan erakko, vielä epämiellyttävän rehellinenkin. Jeesus itse tulistui kunnolla temppelin rahanvaihtajille ja kauppiaille, viskoi pöytiä menemään ja antoi ruoskan heilua. Tietäjät eivät edes paikallisen kuninkaan käskyyn taipuneet, kun Jumala toisin käski. Kukin toimi kuitenkin niin, kuin oikein oli: Puolustaen heikompaa, puolustaen oikeutta, puolustaen Jumalan sanaa.

Ei Herodeskaan mikään ihan hölmö ollut. Hän olisi voinut suoraan sanoa, että kertokaa sen lapsen sijainti, niin minä hankkiudun siitä eroon. Ei, vaan Herodes vilpillisesti sanoi, että menisi kumartamaan lasta. Niin kuin ei tule vahinko kello kaulassa, ei tule aina pahuus tai vääryyskään. Aika usein oikeaa ja väärää onkin vaikea erottaa. Kauniiden sanojen takana voi olla rumia ajatuksia, sortavia rakenteita ja vilpillisiä tavoitteita. Toisaalta oikeudenmukaisuus ei aina tule kauniissa ja sovinnaisessa paketissa. Vaatii aika paljon tunnistaa hyvä huonosta ja oikea väärästä. Tällaisissa asioissa voimme vaan rukoilla viisautta ja yrittää miettiä, mitä Jeesus tekisi. Kenen puolella Jeesus olisi? Miten voin osoittaa rakkautta parhaalla mahdollisella tavalla?

Voimme rukoilla Jumalalta näitä kahta asiaa: Rohkeutta ja oikeamielisyyttä. Niin, että tunnistaisimme, mikä on oikea tapa toimia, mutta saisimme myös rohkeutta toimia sen mukaan.