Pännärin talon Raamattu lahjoitettiin seurakunnalle

Sastamalan seurakunta sai sunnuntaina hienon lahjoituksen, kun Mauri Pännäri ja Maritta Laiho, s. Pännäri, lahjoittavat Pännärin talon Raamatun Karkun kappeliseurakunnalle. Luovutuksen lopuksi laulettiin virsi 170, Jumala ompi linnamme. Raamatun otti vastaan Pyhän Marian kirkossa pidetyn messun yhteydessä Karkun alueen seurakuntapastori Anu Jokinen-Lundén.

Raamattu on kesäajan nähtävillä Pyhän Marian kirkossa, talveksi se siirretään Salokunnan kirkolle. Jykevä ja arvokas kirja on kansilehden tietojen mukaan präntätty Johan Christ. Frenckellin ja Pojan työnä vuonna 1849. Historiallisestikin arvokas teos on restauroitu 1970-luvulla, jolloin Tyrvään kotiteollisuuskoulun konservoinnin opettajana toimi hämeenlinnalainen Veikko Lehtonen.

Pännärin tilaa Karkun Rikaistenkylässä Rautaveden rannalla on asutettu ainakin 1600-luvulta lähtien. Tämä Raamattu on nähnyt tuosta aikajanasta pitkän jakson ja seissyt kivijalkana talon elämän iloissa ja suruissa. Nyt 172-vuotias Raamattu muistuttaa nykyisiä ja tulevia sukupolvia elämän ja Pyhän Hengen jatkumosta.

Kuvat Jukka Laiho.

2021-06-08 12:05:00.0