Koronaviruksen vaikutukset Sastamalan seurakunnan toimintaan

Valtioneuvosto on maanantaina 16.3.2020 presidentin kanssa todennut Suomen olevan poikkeusoloissa koronavirustilanteen vuoksi. Myös Sastamalan seurakunnassa toimitaan nyt poikkeusoloissa, suurin osa toiminnasta on keskeytetty ja kaikki viikkotoiminta on peruttu toistaiseksi. Seurakunnan lakisääteinen toiminta (jumalanpalvelukset, toimitukset ja diakonia) järjestetään sovelletusti. Seurakunnan työntekijät ovat puhelimitse ja sähköisesti tavoitettavissa.

Koronavirusepidemian hidastamiseksi Sastamalan seurakunnassa on päätetty valtioneuvoston, kirkkohallituksen ja tuomiokapitulin ohjeiden pohjalta seuraavista toimintaa koskevista rajoituksista. Tilannetta seurataan jatkuvasti ja muutoksista tiedotetaan.

Lue piispojen kirje 16.3.2020 Seurakunnissa siirrytään poikkeusoloihin

KIRKKOHERRANVIRASTO
Palveluiden turvaamiseksi kirkkoherranviraston asiakaspalvelu tapahtuu toistaiseksi puhelimitse ja sähköpostilla tai erikseen sovitulla tavalla
Puhelinnumero: 03 521 9090
Sähköposti: kirkkoherranvirasto.sastamala@evl.fi
Henkilöstön yhteystiedot: sastamalanseurakunta.fi/yhteystiedot

JUMALANPALVELUKSET
Jumalanpalvelukset jatkuvat, mutta ne toimitetaan ilman kirkkotilassa läsnä olevaa seurakuntaa. Tyrvään kirkon jumalanpalvelus välitetään suorana lähetyksenä Iskelmä Sastamalan taajuudella 97,7 MHz.

KIRKOLLISET TOIMITUKSET
Kirkolliset toimitukset hoidetaan poikkeusjärjestelyin. Yhdessä perheiden ja omaisten kanssa sopien kirkollisissa toimituksissa voi olla paikalla enintään 10 ihmistä. Hautaan siunaamisessa voi pastoraalisista syistä kuitenkin olla läsnä vainajan kaikkein lähimmät omaiset vaikka määrä ylittyisi. Haudalla tapahtuvaa siunaamista myös suositaan. Voidaan harkita myös sitä, että muistotilaisuus järjestetään suurempana tilaisuutena myöhemmin koronatilanteen rauhoituttua.

DIAKONIA JA RUOKA-APU
Ruoka-avun antamista ja jakamista jatketaan.
Samoin muuta sellaista avustustoimintaa, joka on avun tarpeessa olevien Sastamalan asukkaiden elämän kannalta välttämätöntä.
Asiakastapaamisia pyritään siirtämään yhä enemmän puhelimella tai sähköisesti tapahtuviksi.
Päivystyksiä Vammalan diakoniatoimistoilla tiistaisin ja perjantaisin klo 9-11 ei toistaiseksi ole. Yhteyden diakoniatyöntekijöihin saat puhelimitse tai sähköpostilla. Myös kappelien alueilla yhteydenotot puhelimitse tai sähköpostilla.

Diakoniatyöntekijöiden yhteystiedot:
Vammala

Aira Putkonen vs. johtava diakoniatyöntekijä
aira.putkonen@evl.fi 050 314 9041
Maarit Laitinen diakoni maarit.p.laitinen@evl.fi 050 314 9045
Marja Wiikari diakoni  marja.wiikari@evl.fi 050 314 9044
(työssä ti, ke, to)
Kiikka, Keikyä, Kiikoinen
Marketta Lahdenmaa diakonissa marketta.lahdenmaa@evl.fi 050 314 9046
Marja Ritanen diakoni marja.ritanen@evl.fi 050 314 9047
Karkku, Mouhijärvi, Suodenniemi
Maija-Liisa Halme diakoni maikku.halme@evl.fi 050 314 9042

RUOKAJAOT SASTAMALAN SEURAKUNNASSA KEVÄÄLLÄ 2020
Ruokajaot toimivat aiemmin ilmoitetusti, mutta jakokäytännöt ovat erilaiset kuin aiemmin.
Ethän tule ruokajakoon, jos sinulla on vähäisiäkään flunssan oireita tai epäilet altistuneesi koronavirukselle!

Pariton maanantai Suodenniemi srk-talo (Koippurintie 6) klo 9
Parillinen maanantai Mouhijärvi srk-koti (Kinkerikuja 2) klo 9
Pariton maanantai Kiikan srk-talo (Länsitie 3) klo 10
Joka maanantai Karkun srk-talo (Passinmäentie 14) klo 14.30
Joka tiistai Vammalan srk-talo (Asemakatu 6) klo 9
Pariton torstai Keikyän srk-talo (Pehulankaari 6) klo 9.30
Joka perjantai Katulähetys (Puistokatu 10) klo 10

RISKIRYHMÄT
Hartaudet ja vierailut laitoksissa ja palvelutaloissa perutaan toistaiseksi. Saattohoidossa olevan tai kuolevan luona käynti voidaan toteuttaa omaisten toiveesta laitoksen luvalla. Riskiryhmiin kuuluvien kokoontumiset seurakunnan tiloissa perutaan toistaiseksi. Syntymäpäiviin liittyvät tervehdyskäynnit perutaan tältä keväältä. Papit ja diakoniatyöntekijät pyrkivät onnittelemaan merkkipäivän viettäjää puhelimitse, jos puhelinnumero on saatavissa. Kevääksi suunnitellut yhteiset syntymäpäiväjuhlat siirretään myöhemmin pidettäviksi.

RIPPIKOULUT
Rippikoulujen kokoontumiset perutaan.
Pääsiäisen rippileiriä ei voida tässä tilanteessa järjestää, kesän rippileirien osalta päätökset tehdään myöhemmin.
Rippikouluopetuksen toteuttamista korvaavilla käytännöillä valmistellaan parhaillaan.
Rippikoulujen tilannetta päivitetään 15.4.2020.

KOKOAVA TOIMINTA
Kaikki seurakunnan viikkotoiminta kaikkien ikäryhmien osalta keskeytetään toistaiseksi.

KESKUSTELUAPU
Seurakunta tarjoaa aina keskusteluapua. Voit olla yhteydessä  seurakunnan työntekijöihin. Yhteystiedot löytyvät  www.sastamalanseurakunta.fi/yhteystiedot.

Pappien yhteystiedot:

Marja Ritanen diakoni marja.ritanen@evl.fi 050 314 9047
Karkku, Mouhijärvi, Suodenniemi
Maija-Liisa Halme diakoni maikku.halme@evl.fi 050 314 9042

Tämä on päivittyvä uutinen. Päivitetty viimeksi 24.3.2020.

2020-03-17 10:47:00.0