Miksi pappi esiintyi farkuissa?

Opettajat kyselevät: Miksi pappi esiintyi tiukoissa farkuissa koululaisjumalanpalveluksessa, eikä albassa tai papinpuvussa? Miksi puhetta ei pidetty saarnatuolista, josta kaikki olisivat nähneet ja kuulleet?

Hei, kiitos palautteestasi.

Pukeutumiseni  ja saarnan pitopaikka oli tarkoin harkittua, eikä kyseessä ollut välinpitämättömyys tai kunnioituksen puute.

Jumalanpalvelus on aina pyhä tapahtuma ja kirkko pyhä paikka, joskus kuitenkin kirkko ja jumalanpalvelus voi tuntua koululaisesta pelottavalta, varsinkin sellaisesta, joka ei ole tottunut kirkossa käymänään. Halusin pukeutua samalla lailla kuin opettajat koulussa pukeutuvat, jotta olisin lähempänä koululaisten arkielämää ja sitä mihin he ovat tottuneet. Halusin myös pukeutumisellani tuoda jumalanpalvelukseen rennomman tunnelman, joka sopi musiikkiin. Mielestäni varsinkin koululaisille ja lapsille suunnattujen messujen ei tarvitse olla samanlaisia kuin aikuisille ja ne voivat olla vapaamuotoisempia. Pidin päälläni kuitenkin papinpaitaa ja jakkua, jotta kertoisin kuka olen ja miksi olen paikalla.

Saarnan pitopaikka oli myös tarkkaan harkittu. Saarnani luonteeseen kuului se, että pystyn liikkumaan ja näyttämään paperia. Lapsille puhuttaessa on tärkeää, että heillä on jotain mitä he voivat katsoa. Kun kirkko on täynnä, eivät edessä istuvat näe saarnatuoliin, näin ollen olisi ollut paljon lapsia, jotka eivät olisi nähneet saarnasta mitään, nyt kaikki näkivät ainakin jotain jossain vaiheessa. Kokemukseni mukaan lapset eivät jaksa kuunnella kauan, jos he eivät näe mitään ja mielestäni olisi ollut väärin, jos edessä istuvat eivät olisi nähneet mitään. Katselin koko saarnan ajan ympärilleni ja suurin osa lapsista kuunteli minua.

Olen pahoillani, jos pukeutumiseni ja saarnan pitopaikka aiheutti mielipahaa.

Ystävällisin terveisin

- Paula Kallio, seurakuntapastori, Sastamala