Sastamalan seurakunnan kappeleiden ja alueiden historiatiedot julkaistu

Sastamalan opas ja tarinaopas Arja Valtonen on koonnut ja kirjoittanut koosteet Sastamalan seurakunnan kappeleiden ja alueiden historiasta. Arja Valtosen arvokkaan työn tulos on nyt päivitetty seurakunnan verkkosivuille. Kappeleiden ja seurakuntapiirin tiedot löytyvät alueiden historiasivuilta. Sastamalan historiakooste löytyy Info ja asiointi -osiosta historia -sivulta.

Sastamalan opas Tarja Valtonen istumassa rakennuksen kiviportailla.

Arja Valtonen kuvattuna Keikyän kirkon portailla. Kuva: Auli Horelli.

SEURAKUNTAMME HISTORIA ON VOIMAVARA JA RIKKAUS

-Sastamalan seurakunnan kappeliseurakunnista on varsin vähän tietoa seurakunnan nettisivuilla,  totesi Sastamalan oppaissa toimiva Arja Valtonen viime syksynä. Hän oli yhtenä oppaana Ellivuoreen saapuneille oppaille valtakunnallisilla opaskoulutuspäivillä.

-Kaipasin enemmän tietoja ja soitin Tarja Kopalaiselle seurakuntaan. Hän kannusti minua itse kirjoittamaan seurakunnan alueiden ja pääseurakunnan historiatiedot. Muutaman päivän asiaa mietittyäni otin haasteen vastaa.

-Vaikka seurakunnan kappeleiden historiatietojen kirjoittaminen alkoi matkailullisesta tarpeesta, niin halusin kirjoittaa tekstit tavalliselle lukijalle. Kirjoitin ensin kuuden kappeliseurakunnan ja Etelä-Tyrvään piirin historiatiedot ja lopetin haastavimpaan eli Sastamalaan. Paljon apua sain seurakunnan papeilta ja monilta paikallisasiantuntijoilta, jotka tarkensivat tietojani. Ehkä nimiä ja vuosilukuja on liikaa, mutta historia vaatii vuosilukuja. Kevennykseksi halusin lisätä teksteihin jonkun pienen paikallisen kertomuksen mielenkiinnon ja luettavuuden parantamiseksi, Arja pohtii.

-Aloitin historiatietojen kirjoittamisen tutuksi tulleesta Keikyän kappelista, jonka tietoja olin etsinyt opastukseeni. Kotiseurakuntani Mouhijärven tiedot olin kerännyt jo aiemmin. Halusin kertoa jokaiselta alueelta kirkkorakennukset, ensimmäisen kappalaisen ja kirkkoherran sekä muita alueen historiallisesti merkittäviä henkilöitä, tapahtumia ja kiinteistöjä. Lopuksi harppasin nykyhetkeen, vuoteen 2020.

Entä kuinka pitkään kristinusko on vaikuttanut Sastamalassa?

Karkku on ollut muinaisen Sastamalan keskus, johon kristinusko on tullut jo varhain, noin 800-luvulla. Seurakunnallista toimintaa Sastamalassa on ollut todennäköisesti 1100-luvulta lähtien. Laaja Sastamalan emäpitäjä jakaantui 1400-luvulla Ala- ja Ylä-Sastamalaksi. Kallialan seudulla sijainnutta Ala-Sastamalaa alettiin kutsua Tyrvääksi ja Ylä-Sastamalaa keskuspaikkansa mukaan Karkuksi.

Tyrvään seurakunnasta itsenäistyivät Kiikka, johon kuului myös Kiikoinen, ensin saarnahuonekunnaksi 1662, sitten kappeliseurakunniksi ja 1922 itsenäisiksi seurakunniksi sekä Kiikka että Kiikoinen. Karkun seurakunnasta erkani Mouhijärvi ensin kappeliksi, sitten 1639 omaksi kirkkoherrakunnaksi, josta Suodenniemi ja Lavia saarnahuonekunnaksi 1685 ja itsenäisiksi seurakunniksi Suodenniemi 1916 ja Lavia 1881.

-Erikoista on, että entisestä emäseurakunnasta on nyt tullut sen entisen kappeliseurakunnan alainen kappeliseurakunta” miettii eläkkeellä oleva kulttuurijohtaja Arja Valtonen.

Auli Horelli

Juttu on julkaistu seurakuntalehti Sananjalan numerossa 2/2020.

2020-05-30 15:25:00.0