Koronaviruksen vaikutukset Sastamalan seurakunnan toimintaan

Koronavirusepidemian hidastamiseksi Sastamalan seurakunnassa on päätetty valtioneuvoston, kirkkohallituksen ja tuomiokapitulin ohjeiden pohjalta toimintaa koskevista rajoituksista. Tilannetta seurataan jatkuvasti ja muutoksista tiedotetaan.

KIRKKOHERRANVIRASTO
suosittelemme asioimaan kirkkoherranvirastossa puhelimitse tai sähköpostilla p. 03 5219090, kirkkoherranvirasto.sastamala@evl.fi. Sairaana ei pidä tulla kirkkoherranvirastoon.

JUMALANPALVELUKSET
Seurakunta järjestää sananjumalanpalveluksia normaalisti, kirkkokahvituksia ei järjestetä.

KIRKOLLISET TOIMITUKSET
Kaikki kirkolliset toimitukset, kasteet, vihkimiset ja hautaan siunaamiset hoidetaan.

DIAKONIA JA RUOKA-APU
Ruoka-avun antamista ja jakamista jatketaan. Samoin muuta sellaista avustustoimintaa, joka on avun tarpeessa olevien Sastamalan asukkaiden elämän kannalta välttämätöntä. Asiakastapaamisia pyritään siirtämään yhä enemmän puhelimella tai sähköisesti tapahtuviksi.

KESKUSTELUAPU
Seurakunta tarjoaa aina keskusteluapua. Voit olla yhteydessä seurakunnan työntekijöihin. Yhteystiedot löytyvät www.sastamalanseurakunta.fi/yhteystiedot.

RISKIRYHMÄT
Hartaudet ja vierailut laitoksissa ja palvelutaloissa perutaan toistaiseksi. Saattohoidossa olevan tai kuolevan luona käynti voidaan toteuttaa omaisten toiveesta laitoksen luvalla. Riskiryhmiin kuuluvien kokoontumiset seurakunnan tiloissa perutaan toistaiseksi. Syntymäpäiviin liittyvät tervehdyskäynnit perutaan tältä keväältä. Kevääksi suunnitellut yhteiset syntymäpäiväjuhlat siirretään myöhemmin pidettäviksi.

RIPPIKOULUT
Rippikoulujen kokoontumiset perutaan. Rippikouluopetuksen toteuttamista etäopetuksena verkossa valmistellaan.

KOKOAVA TOIMINTA
Seurakunta luopuu kaikista kokoontumisista, jotka eivät ole välttämättömiä seurakunnan lakisääteisten tehtävien (*jumalanpalvelukset, kirkolliset toimitukset, hautaustoimi, sielunhoito, diakoninen avustustoiminta) hoitamisen kannalta. Tämä merkitsee, että kaikki seurakunnan viikkotoiminta kaikkien ikäryhmien osalta keskeytetään toistaiseksi.

OHJEITA SEURKUNTALAISILLE

Jokainen voi vaikuttaa koronavirusepidemian torjuntaan. Sen vuoksi:

Älä tule jumalanpalvelukseen ja muihin seurakunnan kokoontumisiin, jos sinulla on lieviäkään flunssanoireita.
Älä tule jumalanpalvelukseen ja muihin seurakunnan kokoontumisiin, jos olet palannut ulkomaanmatkalta alle kaksi viikkoa sitten.

Suosi jumalanpalvelusten ja hartauksien seuraamista televisiosta, radiosta tai verkossa. https://evl.fi/uutishuone/pinnalla-nyt/koronavirus/hartauksia-verkossa

Tyrvään kirkon jumalanpalvelukset lähetetään sunnuntaisin klo 10 Radio iskelmän taajuudella 97.7MHz.

Älä jää yksin kysymyksiesi ja huoliesi kanssa vaan ota yhteyttä seurakuntaan tai Kirkon keskusteluapuun. https://kirkonkeskusteluapua.fi/. Viraston puhelinnumero 03 5219090, kirkkoherranvirasto.sastamala@evl.fi. Seurakunnan työntekijät ovat käytettävissäsi. Yhteystiedot löytyvät www.sastamalanseurakunta.fi/yhteystiedot.

Pidä yhteyttä ystäviisi.

Kirkkoherra Vesa Aurénin tervehdys seurakuntalaisille:

Meille seurakunnan työntekijöille erityisen tärkeitä olette te, tämän kaupungin asukkaat, teidän terveytenne ja tuvallisuutenne. Kun koronavirus on vaarallinen erityisesti sairaalassa ja palvelutaloissa oleville vanhuksille, emme vieraile niissä toistaiseksi kuin poikkeustapauksessa. Harmillisesti monien toivomat pääsiäisajan ehtoolliset siirtyvät myöhempään ajankohtaan. Emme kokoa ikäihmisiä emmekä lapsiperheitä omiin tiloihimme enää alkavalla viikolla. Emme järjestä lähiviikkoina konsertteja tai kuorojen harjoituksia, emme pääsiäisen Via Dolorosaa. Näin estämme epidemian tarttumista ihmisestä toiseen. Suojelemme toisiamme.

Mitä sitten jää jäljelle: Sastamalan seurakunta jatkaa ruoka-avun antamista ja jakamista sekä muuta sellaista avustustoimintaa, joka on välttämätöntä kaupungin asukkaiden elämisen kannalta. Järjestelyt voivat muuttua – paljonkin, mutta avun antamisesta emme luovu.

Seurakunta jatkaa jumalanpalveluselämää, tässä Tyrvään ja muissa kirkoissamme. Radion välityksellä eivät virukset tartu ja niin kauan kuin kaupungissamme ei ole tartuntoja tavattu, voi tänne kirkkoonkin tulla.

Lapset kastamme edelleen, avioparit vihimme ja vainajat siunaamme hautaan, jos kohta muistotilaisuuteen ei ole viisasta kutsua nyt sukulaisia tai vainajan läheisiä muista maakunnista eikä kastejuhlaankaan kaikkein iäkkäimpiä sukulaisia.

Seurakuntamme työntekijöitä voi olla nyt vähän helpompi tavoittaa puhelimella. Ja me tulemme tarjoamaan jo alkavalla viikolla erilaisia yhteydenpidon mahdollisuuksia sähköisesti tai sosiaalisessa mediassa. Näistä järjestelyistä voitte lukea enemmän alkavan viikon lehtien seurakuntatiedoista tai internet-sivuiltamme.

Miten me selviämme tästä kaikesta, mitä eteen nyt tulee?

Vastaan, että juuri sellaisella tulevaisuudenuskolla – Jumalan antamalla tulevaisuudenuskolla - kuin edelliset sukupolvetkin ovat selvinneet. Sellaisella tulevaisuudenuskolla, jota päivän virsi (310) kuvastaa: ”Herra Jeesus kun täällä vain kanssamme on, emme kauhistu vastustajaamme.” Kristittyjen isiemme ja äitiemme ikiaikainen kokemus on, että salliessaan koettelemuksen Jumalalla on jo silloin mielessään, kuinka siitä tullaan pääsemään myös pois.

2020-03-15 17:56:04.0