50 vuotta sitten ripille päässeet kohtasivat Tyrvään kirkossa

Toisena pääsiäispäivänä 22.4.2019 Tyrvään kirkon klo 10 messuun osallistui suuri joukko pääsiäisenä 1969 Tyrvään kirkossa ripille päässeitä. Myös messun toimittajat kuuluivat tähän rippikouluryhmään. Messussa saarnasi Jari Nurmi, liturgina toimi Jukka Knuutti ja avustajina Pekka Kiviranta ja Olavi Sorva.
Vuoden 1969 rippikoululaisia 22.4.2019 Tyrvään kirkon portailla, vasemmalla toinen opettajista Jorma Bäckma...

50 VUOTTA KONFIRMAATIOSTA TYRVÄÄN KIRKOSSA

Lue täältä Jari Nurmen saarna Tyrvään kirkossa 22.4.2019.

Vuosina 1968-69 Tyrvään yhteislyseossa pidetystä rippikoulusta ja sen 2. pääsiäispäivänä 1969 Tyrvään kirkossa tapahtuneesta konfirmaatiosta on kulunut 50 vuotta.

Silloiset rippikoululaiset olivat 1953-54 syntyneitä, vitos-, nelos ja kolmosluokkien oppilaita. Rippikouluryhmiä oli kaksi, päiväryhmä ja iltaryhmä. Toisen ryhmän opettajana oli Tyrvään kappalainen Olli Kahra ja toisena Sammaljoen kappalainen Jorma Bäckman. Molemmat toimivat myös lyseon tuntiopettajina.

Konfirmaation silloin 50 vuotta sitten 1969 toimitti Olli Kahra ja Jorma Bäckman saarnasi. Kolehtia kantoivat rippikoululaisista Olavi Sorva ja Aulis Ylönen.

2. pääsiäispäivän 22.4.2019 pidetyssä konfirmaation 50-vuotisjuhlajumalanpalveluksessa samat Olavi Sorva ja Aulis Ylönen kantoivat jälleen kolehdin. Saarnan piti Jari Nurmi ja liturgina toimi Jukka Knuutti. Avustajina toimivat Olavi Sorva ja Pekka Kiviranta. Tekstit lukivat Helena Hannikainen ja Elina Westergren-Erkkilä. Kaikki he olivat 50 vuoden takaisia rippikoululaisia.  Kirkossa oli mukana myös 50 vuoden takainen rippikoulun opettaja Jorma Bäckman.

Kokoontuneesta joukosta otettiin valokuva kirkon portailla. Sen jälkeen laskettiin hautausmaalle kynttilä 11 edesmennyttä rippikoululaista muistaen. Juhlapäivä jatkui Tyrvään pappilassa lounastilaisuudella. Juhla huipentui Jorma Bäckmanin loppusanoihin ja hänen lausumaansa Herran siunaukseen.

Vuonna 1969 konfirmoitu rippikoulujoukko on ollut sikäli varsin ainutlaatuinen, että siitä joukosta tuli peräti neljä pappia, mikä on suhteellisesti ottaen aivan poikkeuksellisen paljon jopa koko maan mittakaavassa. Myös poliiseja tuli suhteellisesti ottaen huomattavan monta.

Kuvat vuoden 1969 rippikuvaa lukuunottamatta Urpo Vuorenojan ottamia.

Ryhmän rippikuva vuodelta 1969.

50 vuotta sitten ripille päässeitä Tyrvään kirkolla 22.4.2019

Vasemmalta lukien: Olavi Sorva, Jari Nurmi, Jukka Knuutti ja Pekka Kiviranta.

Jari Nurmi saarnasi.

Liturgi Jukka Knuutti lauloi myös 60-luvun laulun Ylösnousemusballadi.

Wed Apr 24 12:41:00 EEST 2019