Saako kirkkoon periä pääsymaksun?

Kun kirkossa järjestetään konsertti, ilmoituksessa mainitaan usein: ”vapaa pääsy, ohjelma 10 e”. Mitä tämä tarkoittaa? Onko ohjelma pakko ostaa? Jos perheestä tulee useita kuulijoita, pitääkö jokaisen maksaa omasta ohjelmastaan?
Marraskuussa Juha Tapio esiintyi täpötäydessä Tyrvään kirkossa. Etukäteen ohjelman ostaneet joutuivat yhtä taakse kuin konserttiin ilmaiseksi tulleet. Miksei ’lipun’ ennalta hankkineille varattu edestä tiettyä määrää penkkejä, kuten useissa kirkkokonserteissa on tapana?

Kun ilmoitetaan ”vapaa pääsy”, se tarkoittaa että konserttiin voi tulla ilman maksua. Ohjelman tai ohjelmien ostaminen on siis täysin vapaaehtoista.
Jos ulkopuolinen konsertin järjestäjä vuokraa kirkon seurakunnalta ja järjestää konsertin omissa nimissään, hän voi periä konsertista pääsymaksun.
Tyrvään kirkko on niin suuri, että se harvoin tulee konserteissa täyteen. Sen vuoksi emme ymmärtäneet varata Juha Tapion konserttiin etukäteen ohjelman ostaneille paikkoja. Kirkko kuitenkin täyttyi ääriään myöden. Tästä meidän pitää ottaa oppia tulevia konsertteja ajatellen.

- Ari Paavilainen