Kutsut tarpeeksi ajoissa

Lapsiperheitten tapahtumiin toivotetaan usein kummit tervetulleiksi. Kiitos esimerkiksi kirkkohetkestä, jossa siunattiin ekaluokkalaiset koulutielle. Kotiin tuli oikein kutsu, ja itse tilaisuus oli sopivan mittainen ja tunnelmaltaan lämmin.
Pyysin tyttäreni kummit mukaan, mutta he asuvat toisella paikkakunnalla, eivätkä pystyneet nopealla varoitusajalla lähtemään. Toivonkin, että seurakunta lähettäisi kutsut vähän aiemmin. Sama koskee kummikirkkoja ja kummi-kummilapsi-leirejä.
Eikö tämäntapaisten tilaisuuksien ajankohdat voi lyödä lukkoon jo hyvissä ajoin, ja tiedottaa niistä paitsi henkilökohtaisilla kutsuilla, myös esim. seurakunnan kausiesitteissä ja ainakin netissä?

Seurakunnassamme järjestetään lasten tilaisuuksia hyvin usein. Kummit ovat aina tervetulleita.
Tilaisuuksista pyritään kertomaan hyvissä ajoin, varsinkin ekaluokkalaisten koulutielle siunaamisesta. Tässä asiassa Sastamalassa on kahdenlaista käytäntöä: monet lapset siunataan koulutielle jo keväällä kerhojen päättymisen yhteydessä. Toinen tilaisuus on Tyrvään kirkossa juuri ennen koulujen alkamista.
Tilaisuuksien ja leirien ajankohdat ovat tiedossa hyvissä ajoin. Pyrimme tehostamaan tiedotusta ja laittamaan leirit aiemmin näkyviin nettisivuillemme.

Kaikissa seurakuntamme kirkoissa suurin kummeja koskeva tapahtuma on konfirmaatio.
Konfirmaatiopäivät ovat hyvissä ajoin etukäteen tiedossa, joten kummit ehtivät varautua tehtäväänsä. Rippikoulujen vanhempainilloissa ilmoitetaan aina, että elleivät kummit pääse konfirmaatioon, sijaisena voi olla joku muu turvallinen aikuinen.

- Ari Paavilainen