Leiriaho kesä 2, 25.6. - 2.7.2012

Leiriahon vuoden 2012 kesän toisen rippileirin isoset ja leiriläiset kertovat täällä ajatuksiaan ja kokemuksiaan rippileiristään.

Kysyimme leiriläisiltä:

1. Mikä rippikoulussa on ollut parhainta? Entä huonointa?
2. Onko leirillä ollut hyvä henki?
3. Mitä mieltä olet leirin rutiineista ja aikataulusta?
4. Harkitsetko meneväsi isoskoulutukseen syksyllä?

Ja leiriläiset vastasivat:

Tommi Tuomisto

1. Parhainta on ollut uudet tutut ja leiriläisten yhteishenki. Huonointa lyhyet yöunet ja kirkkokäyntien kerääminen.
2. On on.
3. Tarkat aikataulut, ei ainakaan tule epäselvyyksiä.
4. Kyllä.

Iina Högström

1. Ihmiset, iltaohjelma ja isoset ovat parhaimpia. Herätys ja lyhyet tauot ovat huonointa.
2. Tosi hyvä.
3. Selkeää ja tiukkaa.
4. Ehkä.

Sanna Koskinen

1. Pelit ja isosten sketsit ovat parhaimpia. Huonoimpia juttuja ovat herätys ja sää.
2. Useimmiten.
3. Ihan hyvä.
4. En.

Santeri Hietala

1. Ihmiset ja kaikki yhteistoiminta on parasta. Lyhyt yöuni ja oppitunnit ovat huonointa.
2. Todellakin, koska kaikki tuntee hyvin toisensa.
3. Aikataulussa on liikaa oppitunteja.
4. En todellakaan.

Uskon vahvistusta ja ryhmähengen kasvatusta...

Rippikoulun tarkoituksena on vahvistaa nuorten kasteessa saatua uskoa, sekä oppia lisää uskonnostamme. Me isoset ja leirinvetäjät saavuimme Leiriaholle sunnuntai-iltana 25.6. Lähes koko vetoporukka tunsikin jo toisensa, joten ilta sujui siivoillessa, majoittuessa ja leirin kulkua selvitellessä. Maanantai-aamuna olimme pirteinä vastaanottamassa ujostelevia leiriläisiä.

Aluksi nostimme lipun, kävimme läpi leirin sääntöjä ja majoituimme. Kaikkien saatua oman sänkynsä, leiri pääsi alkuun. Päivämme Leiriaholla ovat lähes samanlaisia ohjelmaltaan, mutta vaihtelua tuo iltaohjelma ja vapaa-ajan erilaiset leikit. Aikataulu on välillä tiukka, mutta se helpottaa vetäjien ja isosten työtä. Kaikki hoituu ajoissa, kun käytämme leirillä suurta suosiota saanutta sukelluskelloa!

Ensimmäisten päivien alkukankeuden jälkeen leiriläisistä huomasi jo selvästi ryhmähengen kasvun ja monien asenne oli ehtinyt muuttua parempaan päin. Ryhmä toimii hyvin yhdessä ja on käyttäytynyt useimmiten esimerkillisesti. Vaikka ilma ei ole aina ollut parhain mahdollinen, olemme onnistuneet järjestämään myös ulkona tekemistä. Leiriläisten teot  kuten isosten vaatteiden ripustaminen lipputankoon, osoittaa hienoa ryhmähenkeä. Lentopallo- ja pingisturnaukset, ulkona pidettävät iltaohjelmat, hartaudet ja pelit ovat olleet suuressa suosiossa leiriläisten kesken.

Tavoitteena leirillämme on, että kaikki viihtyisivät ja kaikilla olisi hyvä olla. Toivomme, että rippikoulusta jää jokaiselle leiriläiselle hyvä mieli ja paljon positiivista kerrottavaa.  Ryhmä konfirmoidaan Tyrvään kirkossa 8.7. Tervetuloa!

Kirjoittanut: Jenni (Jenskutin) Yli-Perttula, Emmi (Emppa) Leivo, Juha (Juki) Järvinen

Kuvat: Tarmo Marjamäki