JOUNI PIHLAJAMAA, 58

Sastamalan seurakunnan kappalainen

■ Kotoisin Alahärmästä, asuu Nokian Tottijärvellä.
■ Toiminut Kiikan kirkkoherrana 16 vuotta sekä pappina Ikaalisissa.
■ Puoliso Pirkko on LVI-alan diplomi-insinööri ja toimii sekä opettajana että yrittäjänä Tampereella.
■ Ensimmäisestä avioliitosta poika Joel.
■ Harrastukset: luontoretkeily, valokuvaus ja matkailu, seuraa tiiviisti mitä tapahtuu urheilussa, tieteissä ja taiteissa.

1. Minulla on erittäin pitkä kokemus kirkkoherran viran hoitamisesta ja muun muassa paras mahdollinen arvosana virkaan vaadittavasta johtamisen tutkinnosta. Tämän lisäksi minulla on kokemusta noin 33 vuoden ajalta lukuisten johtokuntien, rakennustoimikuntien ja työryhmien johtamisesta.

Pitkän johtamiskokemuksen myötä uskon sisäistäneeni hyvään hallintoon kuuluvat menettelytavat ja olen määrätietoisesti pyrkinyt kehittämään taitojani esimerkiksi henkilöstöjohtajana ja uuden toiminnan käynnistäjänä. Teen mielelläni yhteistyötä erilaisten järjestöjen kanssa ja haluan kuunnella seurakuntalaisten toiveita ja palautetta.

Koen tekeväni kutsumustyötä, siksi en näe ristiriitaa hyvin hoidetun hallinnon ja muun papin työn välillä. Uskon, että antoisaksi kokemani toiminta seurakuntalaisten parissa motivoi minua antamaan parhaani myös hallinnossa.

Kymmenen vuoden aikana olen oppinut tuntemaan hyvin seurakuntaamme, ja minun olisi todennäköisesti helppo tarttua ruoriin, koenhan tuntevani hyvin tämän seurakunnan kulkuväylät ja karikot.

2. Kirkko- ja taidehistorian tuntijana minua on Sastamalassa viehättänyt se suuri kunnioitus, mikä täällä kohdistuu hienoon, satoja vuosia vanhaan kulttuuriin. Siinä kristillisellä uskolla on ollut ja on edelleen oma näkyvä paikkansa.

Vahvojen perinteiden ja aktiivisen uuden toiminnan seurakunnassa on hyvä toimia pappina. Papilta vaaditaan paljon, mutta tarvittaessa häntä myös rohkaistaan ja tuetaan. Näen seurakuntamme eräänlaisena palapelinä, jossa eri alueet, ihmisryhmät ja kappeliseurakunnat tuovat oman erityisvärinsä ja -panoksensa isoon kokonaisuuteen. Tämä moninaisuus voi tuoda työhöni vaihtelua ja jatkuvasti uusia näkökulmia ja innostusta. Lukuisat toimintamuodot, kirkot ym. toimitilat näen pikemminkin rikkautena ja mahdollisuutena kuin taakkana. Harvinaisen kauniissa kaupungissa mukavien ihmisten keskellä on kiva liikkua.