Kirkon lämpötila talviaikaan

Esirukouspyyntö Sastamalan seurakunnan puolesta; kohta varmaan sulkeutuu kirkkojen ovet lopullisesti, kuka niihin menee jäätymään. Eikö ole loogista, että lämmityskustannukset ovat suuremmat talvella kuin kesällä! Niin on aina ollut. Tällä menolla kirkot myydään niinkuin Ruotsissa ja muualla Euroopassa.

Toivottavasti kirkkojen ovia ei tarvitse kokonaan sulkea. Tiukat taloudelliset ajat tarkoittavat joka alalla tiukkaa taloudenpitoa. Kirkkojen lämpötilan laskulla talvikaudeksi olemme kaavailleet säästävämme kymmeniä tuhansia euroja, mutta talven leutous tai ankaruus merkitsee myös paljon. Kirkon sisustuksen ja esimerkiksi urkujen kannalta on tärkeää pitää lämpötila tasaisena. Lämpötilan äkillinen nosto on vahingollisinta. Jos kirkko pidetään lämpimänä vain yksi päivä viikossa, se kuluttaisi energiaa enemmän kuin pitäminen koko ajan lämpimänä.

Kappelikirkkojen lämpötilaa lasketaan +14 asteeseen joulun ja pääsiäisen välillä. Tällöin kirkossa on mukava olla talvivaatteissa. Useimmat tilaisuudet, kuten jumalanpalvelukset, järjestetään tänä aikana seurakuntataloissa ihan normaalissa lämpötilassa. Tyrvään kirkossa tilaisuudet pidetään normaalisti +17 lämmössä.

- Ari Paavilainen