Tyrvään kirkon muistolehto

Muistolehto Tyrvään kirkolla on ollut usein puheenaihe, ja varsinkin sen epäsiisteys. Ymmärrän kyllä, että kauempana asuvatkin omaiset haluavat joskus tuoda kukkatervehdyksiään edesmenneille läheisilleen.
Nyt olikin tapahtunut muutosta. Ilmeisesti kaikki ruukkukukat oli istutettu käytävän toiselle puolelle. Jäljelle oli jäänyt lasipurkit kuihtunein kukin.
Rakkaan äitini muistoksi viemäni kukka kukoisti kauniisti siirrettynäkin. Mutta mihin on laitettu purkit? Minä olin nimikoinut sen sanalla 'Äidille', joten en usko, että sitä kukaan ulkopuolinen olisi raatsinut ottaa.

Tyrvään kirkon muistolehto ei aina ole ollut ihan asianmukaisessa kunnossa. Emme ole löytäneet kaunista tapaa ohjata omaisia niin, että muistolehto pysyisi järjestyksessä. Seuraavassa muutamia vinkkejä:

Muistolehtoon on tarkoitus tuoda vain leikkokukkia ja kynttilöitä niille varatulle paikalle.

Muita esineitä ei ole tarkoitus tuoda.

Vainajan sijoituspaikalla tai muistolaatan paikalla ei tulisi olla merkitystä, sillä kukkia ei aina saa laitettua juuri sille paikalle.

Ruukkukukat on tarkoitus omatoimisesti istuttaa nurmialueelle, jossa ne voivat selviytyä korkeintaan seuraavaan talveen asti.

- Arja Myllyniemi