Urheilutyö Mongoliassa ja Kreikassa

Mongolialaisia hyppimässä ja nostamassa käsiään ilmaan riemukkaasti.

Lähetysyhdistys Kylväjä tekee urheilulähetystyötä, jossa kohtaamme kaiken ikäisiä ihmisiä kokonaisvaltaisesti. Haluamme tukea osallistujien fyysistä, henkistä, sosiaalista ja hengellistä kehitystä tarjoamalla mahdollisuuksia harrastaa erilaisia liikunta- ja urheilulajeja. Fyysinen harjoittelu yhdessä toisten kanssa mahdollistaa henkisen ja sosiaalisen kehittymisen. Toimintaan kuuluu oleellisesti myös esimerkiksi hartaudet ja rukous.

Urheilu toimii hyvänä työkaluna syrjäytymisen ehkäisemisessä. Urheilulähetystyössä haluamme antaa osallistujille lisäksi tärkeätä arvokasvatusta. Urheilu toimii pienoismallina elämästä, jonka takia urheillessa opitut arvot heijastuvat myös jokapäiväiseen elämään. Tärkeitä arvoja, joita pidämme esillä, ovat esimerkiksi yhteistyö, toisten kunnioittaminen ja kannustaminen sekä peräänantamattomuus. Urheilu tarjoaa helpon, luontevan ja hauskan tavan olla kohtaamassa kaiken ikäisiä ympäri maailmaa, sillä urheilu toimii yhdistävänä tekijänä missä päin maailmaa liikutaankin. Urheilutyössä järjestetään leirejä, turnauksia, yksittäisiä pelivuoroja ja mahdollisuuksien mukaan säännöllistä joukkuetoimintaa.

Lähetysyhdistys Kylväjä tekee urheilulähetystyötä Mongoliassa ja pakolaistyössä Kreikassa. Mongoliassa Kylväjä on perustamansa FLOM Sports Clubin kautta tehnyt urheilulähetystyötä paikallisten seurakuntien kanssa eri paikkakunnilla. Lajeina ovat olleet muun muassa jalkapallo, lentopallo, koripallo ja jousiammunta. Kohderyhmänä on ollut erityisesti lapset ja nuoret. Tulevaisuudessa haluamme jatkaa toimintaa Mongolian luterilaisen kirkon MELC:n (Mongolian Evangelical Lutheran Church) kautta. Toimintaa on pyöritetty paikallisten seurakuntalaisten vapaaehtoistyövoimin.

Kreikassa Kylväjä on aloittanut yhteistyön AMG Internationalin kanssa, jonka alaisuudessa toimii Ateenassa sijaitseva Cosmo Vision Center niminen monitoimikeskus. Keskukseen kuuluu muun muassa jalkapallotekonurmikenttä, pienet lentopallo- ja koripallokentät sekä majoitus- ja kokoustilat. Kreikassa kohderyhmänä on erityisesti pakolaiset; pojat ja tytöt, miehet ja naiset. Urheilu tarjoaa luontevan tavan kohdata pakolaisia ja sitä kautta olla tukemassa heitä ja kulkemassa heidän rinnallaan haastavankin arjen keskellä. Myös Kreikassa toimintaa laajennetaan yhdessä paikallisten kanssa. Näiden lisäksi jatkuvasti etsimme myös uusia avauksia aloittaa toimintaa eri puolilla maailmaa.

Suomessa urheilulähetystyötä voi tukea liittymällä esimerkiksi kristillisen urheiluseuran KRIK Finlandin verkostoon. Yksi KRIKin tärkeimmistä tavoitteista on urheilulähetystyön tukeminen. Tämä toteutuu yhteisen rukouksen kautta ja pitämällä maailmalla tehtävää urheilulähetystyötä vahvasti esillä omissa leireissä ja tapahtumissa. Mahdollisuuksien mukaan yhdessä seurakuntien kanssa järjestetään myös aktioita näkemään ja kokemaan minkälaista urheilulähetystyö on esimerkiksi Kreikassa. Tervetuloa mukaan!

”Jumala ei kylläkään ole kaukana yhdestäkään meistä, sillä hänessä me elämme, liikumme ja olemme.” Apt. 17:2