Kappelin historiaSammaljoen kirkko sivusta kuvattuna puolipilvisenä päivänä, torni vasemmalla puolella.

Sammaljoelle rakennettiin ensimmäinen kirkko Sammaljoen ja muiden lähikylien kirkoksi, koska matka Tyrvään kirkolle Kallialaan oli pitkä. Kirkko valmistui vuonna 1834, ja se oli puinen, keskeisesti korostettu empiretyylinen ristikirkko. Kirkko paloi vuoden 1918 sodassa.

Nykyinen kirkko rakennettiin 1923 talkootyönä. Kirkon urut hankittiin vuonna 1966 peruskorjauksessa. Ne ovat 9-äänikertaiset Kangasalan urkurakentamon urut.

Etelä-Tyrvään seurakuntapiiri on nykyään osa Sastamalan seurakuntaa, mutta alueella on edelleen vahva paikallisidentiteetti ja omaa, alueellista toimintaa.

Tarkempaa tietoa Etelä-Tyrvään seurakuntapiirin histoirasta voit lukea alla olevasta linkistä.

Sastamalan seurakunta, Etelä-Tyrvään seurakuntapiiri 24052020 | Arja Valtonen (pdf-tiedosto)

Kuvassa Sammaljoen nykyinen, vuonna 1923 rakennettu puukirkko.