Sivukartta
Tyrvään Pyhän Olavin kirkko
Tapahtumat »
La 24.6.2017 10:00
Mittumaarin messu
Sastamalan Pyhän Marian kirkko
Pyhäpäivä: Johannes Kastajan päivä
Sastamalan Pyhän Marian kirkko
Liturgi: Jokinen-Lundén Anu
Saarnaaja: Jokinen-Lundén Anu
Kanttori: Vuoristo Päivi
Kolehti: Kirkon diakoniarahasto
Tekstinlukijat: Vuorenojat
Su 25.6.2017 10:00
Suodenniemen messu
Suodenniemen kirkko
Pyhäpäivä: 3. sunnuntai helluntaista
Suodenniemen kirkko
Liturgia ja saarna: Hannu Heikkilä
Kanttori: Mattila Jari
Musiikki: Suodenniemen Sirkut
Suntio: Päivi Seppälä
Entisten suodenniemeläisten ja Suodenniemellä kesää viettävien kirkkopyhä
Su 25.6.2017 10:00
Pyhän Olavin messu
Tyrvään Pyhän Olavin kirkko
Pyhäpäivä: Juhannuspäivä (Johannes Kastajan päivä)
Tekstit: Psalmi: Ps. 92:2-6, 1. lukukappale: Jes. 51:3-6, 2. lukukappale: Ap. t. 14:15-17, Evankeliumi: Luuk. 1:57-66
Pyhäpäivän aihe: Tien raivaaja
Alttarikynttilät: 4
Liturginen väri: Valkoinen
Tyrvään Pyhän Olavin kirkko
Liturgi: Hautala Lasse
Kanttori: Mattila Anu
Suntio: Myllyniemi Arja
Avustava pappi: Väänänen Ville
Virret: 571 Jo joutui armas aika
258 Kiitetty olkoon Jumala
259 Kiitetty Herra, joka kansallensa
572 Taas kukkasilla kukkulat
574 On kaunis synnyinmaamme
Kolehti: Taloudellisessa ahdingossa olevien köyhien ihmisten auttamiseen Suomessa
Kirkon diakoniarahaston kautta.
Kirkon diakoniarahasto, Kirkkohallitus, Eteläranta 8, 00130 Helsinki, FI15 8000 1100 0602 28.
Su 25.6.2017 11:15
Suodeniemen kirkkokahvi
Suodeniemen kirkkokahvi

Suodenniemen seurakuntatalo - kahvio, Koippurintie 6, 38510 Sastamala
Su 25.6.2017 13:00
Salokunnan messu
Salokunnan kirkko - kirkkosali
Pyhäpäivä: 3. sunnuntai helluntaista
Salokunnan kirkko - kirkkosali, Salokunnan kirkko - kahviotila
Liturgi: Jokinen-Lundén Anu
Saarnaaja: Jokinen-Lundén Anu
Kanttori: Mattila Jari
Suntio: Lehto Ilpo
Musiikkiryhmä: Kesäsoittaja Noora Mäkelä, poikkihuilu
Kolehti: Sisupartiolaiset Karkku
Tekstinlukijat: Sirkka-Liisa Uusi-Rintakoski
Su 25.6.2017 17:00
Pieni pyhä hetki
Tyrvään Pyhän Olavin kirkko
Pyhän Olavin kirkko on auki kesäisin. Joka sunnuntai-ilta siellä järjestetään pieni rukoushetki, ennen kuin kirkko taas sulkee ovensa seuraavaan päivään. Vietä ainutlaatuinen hetki kesäillassa uskomattomalla paikalla, tutustu kirkon elämänkaareen ja menneiden sukupolvien työhön.
Ma 26.6.2017 17:30
Naisten saunailta Kiikoisten kirkkotuvalla
Naisten saunailta Kiikoisten kirkkotuvalla. Yhteislähtö Vammalan srk-talolta klo 17.30 omin autoin. Kyytien vuoksi ilmoita tulostasi Kopalainen p. 050 314 9107
Tapahtumakalenteri »
Tyrvään Pyhän Olavin kirkko 500 vuotta

Pitkä perjantai

Ollaan hetki ristin juurella.

Nyt emme ihmettele Jeesuksen kärsimystä. Emme hänen rikkiruoskittua ihoaan, emme orjantappurakruunua, emme hänen lävitselyötyjä jäseniään emmekä hänen kuolemaan kiusattua ihmisyyttään. Nyt olemme osa väkijoukkoa, joka on seuraamassa näytelmää.

Rangaistuksen paikka

Me olemme katsomassa kuinka ihmiselle kärsii ja kuolee. Roomalaiset pystyttivät ristinpuun ihmisten kulkureitille näyttääkseen kenen on valta. Ristinpuu oli varoitus kaikille rikollisille ja kapinoitsijoille, mitä tapahtuu, jos asettuu vastustamaan Rooman hallintoa. Samalla nämä varoitukset ja kärsimysnäytelmät kiinnostivat ihmisiä. Niin sanotut paremmat ihmiset saattoivat tulla paikalle katsomaan, kun se huonompi aines saa ansionsa mukaan.

Täällä Sastamalassa Häijäässä on vielä tiedossa teilikivi, jossa viranomaiset suorittivat laissa määrättyjä ruumiillisia rangaistuksia. Näitäkin tilanteita tultiin varta vasten katsomaan. Ehkä mielenkiintoa lisäsi, jos rangaistuksen kohteeksi joutunut oli jollakin lailla tunnettu. Erityisesti saatettiin tulla katsomaan, mikäli rangaistava oli syyllistynyt rikokseen, joka oli kohdistunut katsojiin. Tämä asetelma on meille tuttu amerikkalaisista elokuvista. Kuolemantuomioissa on edelleen nähtävissä kosto ja hyvityksen hakeminen, kun uhriksi joutuneen läheisiä on katsomassa kuolemaantuomitun tuomiota.

Jeesuksenkin ristiinnaulitseminen oli tällainen näytös. Paikalla saattoi olla katsojia, jotka tulivat kuuluisuuden houkuttelemina. Katsojien joukossa oli myös niitä kirjanoppineita, jotka olivat koko näytelmän junailleet. Suurin osa lienee ollut satunnaisia ohikulkijoita. Saattoipa joukossa olla niitäkin, jotka eivät tulleet katsomaan Jeesuksen tuomiota, vaan jommankumman Jeesuksen vierelle naulitun rikollisen.

Pilkkaaminen oli osa rangaistusta. Kerrotaan, että myös Saddam Husseinia hirtettäessä tuomion suorittajat pilkkasivat häntä. Jeesuksen ristin juurella seisovista henkilöistä ei näytä olevan mitään henkilökohtaista Jeesusta vastaan. Pikemminkin jotkut heistä tunnustavat tilanteessa Jeesuksen arvon auttajana ja hyväntekijänä. Hallitusmiehet olivat katsomassa, koska heidän asemaan arvostellut ja uhannut tekijä oli nyt poissa päiviltä. Jeesuksen ristiinnaulitsemista järjestellessään he eivät niinkään vihanneet Jeesusta, vaan he nimenomaan puolustivat asemaansa. Suurta osaa kaupungin asukkaista tilanne ei kiinnostanut.

Ihmiset ristin juurella

Väen joukossa ovat kuitenkin Jeesuksen seuraajat ja kannattajat. Siellä on muutamia opetuslapsia ja naisia, sekä Jeesuksen äiti. He kaikki ovat hiljaa. He eivät osoita mieltään, He eivät pyri vaikuttamaan kulisseissa Jeesuksen hyväksi. He eivät yritä vedota päättäjiin. He eivät yritä kerätä voimiaan ja kannattajiaan. Heiltä näyttää puuttuvan kaikki vaikuttamisen keinot. He katsovat näytelmää voimattomina.

Kaikki äänessä oleet Jeesuksen ristiinnaulitsemisen katselijat näyttävät ajattelevan, että jos Jeesus nousisi ristiltä, hän osoittaisi suuruutensa.  Kaikki ihmiset, niin Jeesuksen ristiinnaulitsijat kuin hänen kannattajansakin, näyttävät odottavan, että Jumalan vahvuus näyttäytyisi ihmistä voimakkaampana.

Vain toinen ristillä riippuvista rikollisista ymmärtää Jeesusta.   Tuo ryövärin tunnustus on ainoa toivon pilkahdus Golgatalla. Ryöväri lausuu totuuden. Hän lausuu totuuden itsestään. Hän on vain rikollinen. Hän on itse järjestänyt oman kohtalonsa. Hän kärsii ansaittua rangaistusta. Mutta hän lausuu totuuden myös Jeesuksesta: ”Muista minua kun tulet valtakuntaasi.” Tuo rikollinen on ensimmäinen ihminen, joka näkee Jumalan rakkauden tässä kaikessa.

Olemme luoneet katseemme ristin ympärillä oleviin ihmisiin. Olemme huomanneet että he ovat kaikki samanlaisia. He odottavat ihmettä, jota ei koskaan tule. Kukaan ei vapauta heitä heistä itsestään. He eivät osaa toimia muuten kuin tavalla, jolla heidät on ohjelmoitu toimimaan. He ovat kaikki ristiinnaulitsijoita myöten avuttomia ja osattomia sivustakatsojia. Tämän totesi Jeesuskin:  ”Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä mitä tekevät.”

Rikollisen tunnustuksen jälkeen päivän evankeliumin kertomus muuttaa muotoaan. Jeesus kuolee. Siirrymme kertomuksen, mutta samalla myös maailmanhistorian seuraavaan vaiheeseen. Mitä Jeesuksen kuolema oikeastaan tarkoittaa?

"God has left the building"

Luukas kuvaa ristinkuoleman merkityksen evankeliuminsa yhdellä lauseella: Temppelin väliverho repesi keskeltä kahtia. Jerusalemin temppelin varjelluin salaisuus oli kaikkein pyhin, jossa Jumalan uskottiin asuvan. Kukaan ei saanut mennä kaikkein pyhimpään. Ihmiset toki ymmärsivät jo Salomonista lähtien, että Jumala ei mahdu avaruuteen eikä siten kaikkein pyhimpäänkään, mutta kuitenkin se verholla erotettu paikka kuvasi Jumalan läsnäoloa kansansa keskuudessa.

Väliverhon repeäminen kuvaa historian vaiheen muuttumista. Jumala ei enää olekaan temppelissä kansansa keskuudessa. Jumala on mennyt pois. Jumala on ajettu pois. Jumalan ei kuitenkaan jätä vielä meitä ihmisiä: Jumalan rakkaus näyttäytyy ristillä Golgatalla, jossa Jeesus antaa henkensä meidän puolestamme.

Jumala on meidän keskellämme

Ihminen ei voi rakentaa paikkaa, jossa Jumala asuisi. Kuitenkin Jumala sitoutui yhteen kansaan ja temppeliin. Tämä sitoumus tuli Jumalalta, eikä ihmisiltä. Nyt Jumala sitoutui yhteen ihmiseen, Jeesukseen Kristukseen. Hänessä Jumala syntyi keskellemme. Hän kuoli ristillä sovittaen meidät itsensä kanssa. Jumala ei ole verhon takana. Hän on kaikkien nähtävillä Golgatalla ristinpuulla. Jeesuksen kautta Jumala on sitoutunut meihin kaikkiin ja koko luomakuntaan. Tämän ihmeen me näemme Golgatalla ristinpuulla.

Me olemme edelleen ihan samanlaista joukkoa kuin tuolla ristin äärellä. Emme välitä, käymme riekkumassa kärsiville tai seisomme tumput suorina. Kuitenkin lopulta toivomme, että ryövärin tavoin saisimme katsella hänen pyhiä kasvojaan taivaissa iankaikkisesti.