Sivukartta
Tyrvään Pyhän Olavin kirkko
Tapahtumat »
To 29.6.2017 17:30
Naisten Pankin tapaaminen
Muu tila
Naisten Pankkilaisten tapaaminen Leipurikahvila Pyymäessä Nuutilankatu 2.
To 29.6.2017 18:30
Musiikki
Muu tila
Lauluilta Keikyän kyläseuran rannassa Kiviniementiellä klo 18.30
Pe 30.6.2017 11:00
Tapahtuma
Muu tila
Kirjakahvila kirkkoherranviraston pihalla klo 9-15. Saatavana hernesoppaa, lättyjä, kahvia ja kastamista,käsitöitä ja kirpputoritavaroita.
Pe 30.6.2017 14:00
Karkun kappeliseurakunnan Karkun kamarin Sulosoinnuista soraääniin -esityksen harjoitukset
Karkun kamarin Sulosoinnuista soraääniin -esityksen harjoitukset Karkun seurakuntatalolla pe 30.6. klo 14.00.
Pe 30.6.2017 16:00
Lähetyksen kirpputori Kiikoisten seurakuntatalon alakerrassa
Kiikoisten seurakuntatalo - alakerran lähetystori
Lähetyksen kirpputori Kiikoisten seurakuntatalon alakerrassa
Pe 30.6.2017 19:00
Purpurikonsertti "Kadulta kirkkoon"
Kiikoisten kirkko
"Kadulta kirkkoon"- konsertti reformaation ja purpureiden henkeen. Vokaaliyhtye Lumous, baritoni Lauri Solin, Fioretto Ensemblestä Janek Öller (nokkahuilut ja säkkipillit) ja Ilpo Laspas (cembalo ja urut). Ohjelmistossa 1400-1500-luvun kansanlauluja, uskonpuhdistuksen myötä löysivät tiensä myös kirkolliseen käyttöön.

Kiikoisten kirkko, Kiikoistentie 300, 38360 Sastamala
Pe 30.6.2017 19:00
Purpuriperjantain konsertti Kiikoisten kirkossa, Vokaaliyhtye Lumous
Muu tila
Purpuriperjantain konsertti Kiikoisten kirkossa, Vokaaliyhtye Lumous
Pe 30.6.2017 19:00
Silja Aalto ja Trio Barocco
Tyrvään Pyhän Olavin kirkko
Silja Aalto, sopraano
Trio Barocco
Ohjelma 15/10¤.
Pe 30.6.2017 19:00
Nuortenilta
Vammalan seurakuntatalo - Kahvio, alakerta
Tervetuloa!
Pe 30.6.2017 19:00
Purpuriperjantain kirkkokonsertin kahvitilaisuus
Purpuriperjantain kirkkokonsertin kahvitilaisuus. Kahvitilaisuuden tuotto lähetyksen hyväksi.
Tapahtumakalenteri »
Tyrvään Pyhän Olavin kirkko 500 vuotta

Uusien työntekijöiden siunaaminen

Kirkkoherra Ari Paavilaisen saarna Tyrvään kirkossa 13.1.2013 uusien työntekijöiden tehtävään siunaamisessa.

Jeesus kastettiin. Hänet kastoi hän edeltäjänsä Johannes Kastaja. Tämän kasteen jälkeen Jeesus aloitti aikuisiällään toimintansa nimenomaan Jeesuksena. Johannes teki eron kasteen, kastetun ja kastajan välillä. Johannes sanoi, ettei hän ole mitään verrattuna siihen, joka tulee hänen jälkeensä. Hänen kasteensa on pelkkää vettä. Jeesuksen kaste on Pyhää Henkeä ja tulta.  Kuitenkin Johannes, Jeesuksen käskystä, joutui kastamaan Jeesuksen. Arvottoman kastajan vedellä kastaminen muuttui kuitenkin ihan toiseksi Jeesuksen kohdalla. Taivaat aukenivat, Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen päälle ja kuului ääni: ”Tämä on minun rakas poikani, johon minä olen mieltynyt.”

 

Miksi kaste oli nyt aivan erilainen, kuin aiemmin? Aiheuttiko muutoksen kaste, kastettava vai kastaja?

Mitä kasteessa tapahtuu?

Syynä taitaa olla Jeesus itse. Jeesus tuli hämmentyneen Johanneksen luo ja käski häntä kastamaan. Me ajattelemme, että kaste perustuu Jeesuksen käskyyn. Tässä Jeesus käski, ja sitten kastettiin. Tapahtui kuten kristillisessä kasteessa kuuluu tapahtua: Taivaat aukenevat, Pyhä Henki laskeutuu päällemme ja meitä kutsutaan Jumalan rakkaaksi lapseksi. Johannes sai kastaa Jeesuksen, mutta se ei ollutkaan enää Johanneksen kaste parannukseen. Se oli Jeesuksen kaste, jossa annetaan Pyhä Henki ja tullaan Jumalan omiksi.

 

Kaste on meille kristityille tärkeä. Siitä alkaa meidän kristillinen vaelluksemme. Kasteessa meidän kohdallamme ovat tapahtuneet ihan samat asiat, kuin äsken kuulemamme evankeliumin kohdassa. Meidät kastettiin vedellä, kaste tapahtui Jeesuksen käskystä, meille annettiin Pyhä Henki, taivaat ovat auki ja Jumalan kutsuu meitä rakkaiksi lapsikseen.

 

Siinä onkin kaikki, mitä kristillisestä elämästä tarvitsee tietää. Kasteen kautta tulemme Jumalan omiksi. Olemme Jumalan omia ja olemme siirtyneet pelastettujen joukkoon. Olemme saaneet Pyhän Hengen, joka tämän kaiken vaikuttaa. Taivas on kotimme ja se on meille avoinna.

Me "väärin kastetut"

Kasteesta puhuminen on kristittyjen kesken joskus vaikeaa. Meillä on kullakin oman käsityksemme siitä, mitä kaikkea olisi pitänyt tapahtua kasteen hetkellä, mitä ennen sitä ja mitä sen jälkeen. Me kristityt liitymme kasteemme hetkellä joidenkin mielestä väärin kastettujen kristittyjen joukkoon. Me luterilaiset olemme yrittäneet väistää tämän käytännön ongelman sillä, että meille kelpaavat kaikki kasteet Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

 

Kasteessa saamme Pyhän Hengen, taivas on meille auki ja Jumala tuntee meidät omana rakkaana lapsenaan. Tämä on täydellistä. Mutta kuitenkin tämä on lähtökohta. Se on tie. Tie ja sen alkusanat kulkevat mukanamme koko matkamme ajan. Matkaa on vielä kuljettavana.

 

Koska meidät on kastettu Jeesuksen seuraajiksi, seuraamme Jeesusta. Kaste oli myös Jeesukselle lähtökohta omalle taipaleelleen. Kastetta ei seurannut taivaaseen astuminen. Tie oli vasta alussa. Jeesus joutuu erämaahan kiusattavaksi, jonka jälkeen hän aloittaa julkisen toimintansa. Meille hänen seuraajinaan käy samoin. Mekin joudumme kiusattaviksi ja puntaroitaviksi moneen otteeseen. Vähitellen ehkä mekin löydämme paikkamme maailmassa, kuin paikkamme myös seurakunnassa; siinä opetuslasten joukossa, joka seuraa Jeesusta. Taivaaseen ottaminen on tuntemattomat matkan päässä, mutta juuri sille tielle me olemme kasteessa lähetetyt.

 

Tällä matkalla meidän ja Jeesuksen tiet eroavat.  Jeesus täytti kaiken meidän edestämme. Jos yritämme seurata Jeesusta täydellisyydessä, kukaan ei pääse perille. Onneksi Jeesuksella oli muita opetuslapsia, joiden kautta käsitämme, että kristityt käyvät ontuen ja kompastellen.

 

Kaste annetaan yhdeltä suunnalta katsottuna meille valmiina ja täydellisenä taivaspakettina lahjaksi. Toinen puoli on matkalle lähtö, jossa kaikki onkin vielä kuin alkutekijöissään. Tulevaisuus on pelkkä kysymysmerkki täynnä mahdottomia tehtäviä. Yksi kaste sisältää nämä kummatkin puolet erottamatta ja jakamatta. Kaste kutsuu taisteluun.

Kirkon virassa

Jokainen kastettu on kirkon virassa. Meillä kullakin on oma tehtävämme ja kutsumuksemme. Tämä kirkon virka ei ole ammatti, vaikka tässä kristityn virassa palvelemme useimmiten sillä paikalla, mikä meille elämässä on annettu. Tavallisissa asioissa meitä ohjaavat kristilliset arvot ovat kaikkein merkittävimpiä kristillisen elämän palvelutehtäviä. Se mihin todella uskomme näkyy ja vaikuttaa arjessa, vaikka emme sitä itse huomaa.

 

Kristitylle voi tulla eteen myös työ sellaisessa tehtävässä, missä kirkon virka on ammatti. He ovat niitä seurakunnan työntekijöitä.

 

Seurakunnan työntekijänä oleminen ei ole kummempaa kuin normaali töissä olo. Työntekijän työpanosta tarvitaan erityiseen tehtävään. Hänellä on siihen erityinen pätevyys tai muu soveltuvuus. Se on tärkeä ja vastuullinen tehtävä. Kirkko ja sen työ on näille ihmisille varmasti hyvin tärkeää. Kuitenkaan he eivät kuulu mihinkään erityiseen kategoriaan tai ole porrasta lähempänä taivasta kuin muutkaan kristityt. Tällä tahdon alleviivata vain sitä, että kaikki työ Jeesuksen hyväksi on äärimmäisen arvokasta.

 

Tänään meillä on mahdollisuus siunata tehtäväänsä kolme uutta seurakunnan työntekijää, mikä on meille suuri ilon aihe. Saamme kaksi nuorisotyönohjaajaa, toinen nuorisotyöhön ja toinen lapsityöhön, sekä vahtimestarin.

 

Teidät on kastettu. Teille on annettu taivaspaketti, kuten myös kutsu työhön ja taisteluun. Me seurakuntana muistamme tänään teitä ja rukoilemme teidän puolestanne. Samalla te ja teidän tehtävänne on meille kaikille muistutus siitä, mihin meidät on kasteen kautta tässä maailmassa kutsuttu.